Air Serbia: Embraer pojačanje za manje destinacije
Nov 07, 2023
Flota nacionalnog prevoznika se primarno sastoji od Airbus familije, odnosno 10 aviona A319, 3 A320 i 2 širokotrupna A330-200, zatim je tu 7 turboprop aviona ATR72-600 ali i Embraer program na bazi najma i posebnog aranžmana sa grčkim ACMI operatorom Marathon Airlines. Ovog leta, 2023. kompanija je predstavila prvi Embraer 195, a u trenutno na korišćenju ima 2 tipa E195, jedan avion E190 i 1 manji E175, koji je i privremeno u floti dok sledeći aparat E195 ne stigne u krajem novembra, dok se četvrti E195 očekuje u januaru naredne godine.
Uvođenje određenog tipa aviona u saobraćaj je kompleksan proces i rizičan potez za manje ili čak osrednje prevoznike, mešutim koncept saradnje sa grčkim Marathonom verovatno može dati velike pomake, uz napomenu da u tom kompletu saradnje spada i održavanje aviona sa posadom i osiguranjem.
Kako je i izjavio Jiri Marek CEO kompanije, ovaj sporazum sa grcima nije tipičan wet-lease, već „partnerstvo ka ugovoru o kupovini kapaciteta (CPA Capacity Purchase Agreemnet)“. Takođe je dodato da kompanija targetuje pet do šest aparata za sledeće leto 2024, a to zavisi kako se kaže, i od mogućnosti nabavke Marathon Airlines-a. Da li ovaj koncept lizovanja po posebnom sistemu ima možda u budućnosti za posledicu otkup aviona ili čak udela u grčkom operatoru, sa osobljem i posadama, pokazaće vreme, verovatno narednih meseci ili do sledeće godine.
Inače, Air Serbia već neko vreme sagledava i analizira mogućnost operativne uposlenosti „crossover jet“ avijacije, što bi značilo da se u operacije postavi mlazni, dakle brži avion manjeg ili srednjeg kapaciteta koji ima apsolutnost sletanja i na manje regionalne aerodrome i na taj način stvarati brži obrt i frekvenciju letova, što je svakako dobra zamisao, a takav primer je bio svojevremeno, pre covid pandemije, iznajmljeni CRJ-900 od estonskog operatora Nordica. Cilj svih ovih poduhvata je polako suspendovanje odnosno izbacivanje i gašenje tipa Airbus 319 iz flote koji prima 144 putnika što će ostaviti jaz između turboelisnog manjeg aviona ATR72-600 i većeg A320 sa 180 sedišta. Novi profil je u slućaju Air Serbije Embraer E195 koji vozi 118 putnika. Postoji i još konkurentskih odličnih varijanti poput modela Airbus 220 koji vrlo brzo osvaja evropske prevoznike, međutim Embraer ima svoje kuriozitete, a u vidu cene, održavanja, potrošnje pa i novih E2 tehnologija. Air Serbia se odlučila na E1 verzije brazilskog proizvođača kako bi se iskoristila zrelost motora, naveo je još Marek.
Povećanje frekvencija na nekim rutama sa manjim kapacitetima (umesto A319) svakako daje prednost, a kompanija kao Air Serbia svojom pozicijom i čvorištem u Beogradu može u tom smislu odlično da funckioniše pod osnovama ovakvog koncepta. Embraer je iskorišćen na nekim primarnim „ATR72“ rutama povremeno kao unapređenje kapaciteta, kao recimo što je Prag, ali i Crna Gora, Rumunija i Italija. Takođe se polako implementira u koncept povećanih frekvencija malo manjeg kapaciteta na rutama i za Nemačku.
Kako je izjavio Jjiri Marek za Aviation week, reakcije putnika su veoma pozitivne, konfiguracija širine sedišta je 2+2 u odnosu na Airbus 319 gde je raspored 3+3, dakle i udobnija opcija, a avioni su brži i tiši od turboelisnog ATR72-600.