Incident Boinga 737-9 MAX američke kompanije Alaska Airlines; mnogi korisnici ovog tipa prizemljili svoje B737-9
Jan 07, 2024
Pre dva dana, tokom noći 5. januara američki prevoznik Alaska Airlines na letu AS1282 Portland-Los Angeles sa avionom tipa Boeing 737-9 MAX imao je incident tokom leta kada su se prozor i deo trupa odvojili i pri tom stvorili ekploziju što je dovelo do prinudnog sletanja u Portland. Incident se dogodio oko 6 minuta, ubrzo nakon poletanja zbog čega je došlo, kako se navodi, do pada pritiska u kabini, a podaci leta pokazuju da se avion popeo na 16.000 stopa (4.876 metara) pre nego što se vratio na početni aerodrom.
Ovaj nemili događaj doveo je do hitnih mera prizemljenja mnogih operatora ovog tipa i u Americi i širom sveta, tako da je američki regulator FAA (Federal Aviation Administration) naložio hitno prizemljenje 171 aviona tipa Boeing 737 MAX 9 koji saobraćaju za američke operatore na američkoj teritoriji, a izdata je i hitna direktiva o vazdušnoj plovidbenosti vezano za Boeing 737-9 MAX, odnosno EAD (The Emergency Airworthiness Directive), što znači da će se od operatora, korisnika ovog tipa tražiti pregeled aviona pre dalje upotrebe a koji ne ispunjavaju cikluse inspekcije, dok će potrebne inspekcije pregleda trajati, kako se navodi četiri do osam sati po avionu.
Usled ove situacije sa Boingovim tipom aviona, kompanije Alaska Airlines, United Airlines i Turkish Airlines naložili su svojim operativnim i tehničkim centrima hitno prizemljenje aviona ovog tipa B 737-9 MAX. Američki United je odmah otkazao 60 letova zbog pomenutog poremećaja tipa, Alaska Airlines je prizemljila svih 65 aviona tipa B737-9 MAX koji će biti podvrgnuti potpunim pregledima održavanja i bezbednosti uz očekivanja da će avioni biti spremni za upotrebu već za nekoliko dana, dok su neki prevoznici još uvek nedefinisani u odluci o prizemljenju kao FlyDubai koji poseduje 3 aviona ovog tipa sa kompletnim C pregledom u zadnjih 24 meseca ali sa drugačijom konfiguracijom.
Turkish Airlines je bio decidiran u odluci prizemljenja, tako da je i predstavnik za odnose sa javnošću za turske medije izjavio da će kompanija prizemljiti 5 aviona ovog tipa radi dodatnih pregleda iz opšte predostrožnosti, i da turski Boinzi neće biti u operativnoj upotrebi sve dok ne bude apsolutnog uverenja o bezbednoj plovidbi, a prema podacima planespotters.net portala, turski prizemljeni avioni su registracija TC-LYA, TC-LYB, TC-LYC, TC-LYD i TC-LYE.
Aktuelni korisnici ovog tipa u svetu su Alaska Airlines, Aeromexico, Air Tanzania, Copa Airlines, Corendon Dutch Airlinres, FlyDubai, Icelandair, Lionair, SCAT Airlinres, Turkish Airlines i United Airlines.