Air Serbia u 2023. prevezla 4,19 miliona putnika, povećanje od 53% na 45.068 letova
Jul 25, 2024
Nacionalni avio-prevoznik Air Serbia eksponirala je svoj godišnji izveštaj za 2023. godinu sa odličnim rezultatima uprkos raznim izazovima komercijalnog, globalnog i pre svega operativnog karaktera. Saobraćaj je realizovan u povećanom obimu sa 45.068 kompletiranih letova preko glavnog čvorišta Beogradu (52% udela saobraćaja), kao i preko aerodroma u Nišu i Kraljevu sa prevezenih 4,19 miliona putnika što je izuzetno povećanje od 53% u odnosu na prethodnu godinu. Broj avio-operacija je povećan procentualno za 43% u odnosu na 2022. odnosno 36% u poređenju sa rekordnom 2019. godinom. Oporavak vazdušnog saobraćaja u Evropi, prema podacima sistema Eurocontrol je još uvek niži za oko 8% u odnosu na prepandemijsku 2019. godinu, međutim trend rasta se nastavlja tako da je evropski saobraćaj povećan za oko 10% u odnosu na 2022.
Air Serbia je imala prosečnu popunjenost kabine odnsno load-factor na nivou 74,6% što je ipak više za 2,3% u odnosu na 2022. a čak 4,6% više nego 2019. godine, a prosečni iznos tarife bio je 130 eura na 87 redovnih i 14 čarter linija. Tokom prošle godine nacionalni avio-prevoznik uvećao je mrežu saobraćaja za čak 23 linije i pojačao flotu za 4 aviona. Čarter saobraćaj beleži cifru od 1.991 realizovana čarter leta sa prevezenih 277.391 putnika uglavnom ka Mediteranskim centrima tokom letnje sezone ali i u prevozu tokom godine.
U dugolinijskom saobraćaju pored Njujorka (JFK) pokrenuta je, odnsono obnovljena nekadašnja linija za Čikago O’Hare (ORD) sa zabeleženim load-factor indeksom od 73% dok je u julu tokom sezone popunjenost putničke kabine išla i do 92%, sa prevezenih 31.674 putnika tokom osam meseci saobraćaja. Popunjenost kabine za Njujork bila je na nivou od 76% dok je u julu iznosila očekivanih 90% sa prevezenih 87.054 putnika tokom godine i sa uvećanjem od 19% u odnosu na prethodnu godinu što se može pripisati pojačanim trendovima putovanja, pojačanim frekvencijama ali i opštim proširenjem mreže i jačanjem feeder usluga u tranzitu. Tjanđin u Kini je zabeležio popunjenost kabine od 69% dok je broj prevezenih putnika od uspostavljanja linije u decembru 2022. iznosio 22.812 putnika. Kompanija je nedavno potvrdila i uvođenje nove linije za Gvangdžou (CAN) takođe u Kini sa dve nedeljne frekvencije, kao i buduće linije za Majami (MIA) koja bi verovatno trebala da se inicira početkom godine, sa pojačavanjem rotacija za Njujork i Čikago, a uz dolazak još dva širokotrupna dugolinjska aviona tipa Airbus A330-200 koji bi trebalo i da pokriju planove duge pruge u narednom periodu.
Air Serbia je tokom godine posedovala 22 aviona u operativnoj upotrebi, 10 aviona tipa A319, 3 aviona tipa A320, 2 širokotrupna A330-200 i 7 turboelisnih aviona tipa ATR72-600, kao i sa sezonskim najmom aviona drugih operatora na bazi wet-lease aranžmana u dopuni operacija. U međuvremenu je regionalna turboprop flota narasla na 10 aviona tipa ATR72-6, dok se u narednom periodu očekuje i dolazak još dva dugolinijska aviona tipa A330-200.
Godišnji izveštaj takođe kaže da je tokom 2023. godine u kompaniji bilo angažovano 1.422 zaposlenih odnsono 294 više nego prethodne godine, dok je prosečni broj zaposlenih iznosio 1.333 ljudi. Kompanija je evidentirala i 216 pilota, odnosno 29 pilota više nego prethodne godine kao i 397 članova kabinske posade.