Naslovna Vesti Istorija

Bezbednost avio-saobraćaja i CRM glavni imperativi u 2025. godini

Opensky

Dec 30, 2024

Civilna avijacija je postigla izvrstan napredak u svetskim razmerama, počevši od 60tih i 70tih godina prošlog veka pa do današnjih dana, sa izuzetnim razvojem tehnologije, marketinga, kulture putovanja ali i bezbednosti vođeno kritičnim fokusom na upravljanje resursima posade takozvanim CRM (Crew Resource Management) upravljanjem. Mnogi podaci kažu da su do pre samo desetak godina CRM problemi bili vodeći uzrok incidenata ili udesa, uzrokovani lošom komunikacijom, nedostatkom timskog rada i strogim hijerarhijama u pilotskoj kabini koji su dovodili i do tragičnih grešaka. Danas je CRM napravio revoluciju u svetskoj avijaciji i svakako je učinio najbezbednijom granom saobraćaja.

CRM daje jedan prioritet komunikaciji, timskom radu, donošenju odluka i svesti o situaciji, obezbeđujući da svaki član posade igra vitalnu ulogu u identifikovanju pretnji, koordinaciji grešaka i poboljšanju bezbednosti. U današnje vreme se ne radi samo o letenju, već o zajedničkom radu da bi se osigurala bezbednost svih na nebu u uslovima svetskih kriza koje su nažalost deo svakodnevnice.

Veliko pitanje učestalosti incidenata i udesa tokom zadnjih meseci

U ovom trenutku postavlja se veliko pitanje učestalih incidenata i akcidenata širom sveta uprkos gotovo savršenom sistemu navedenih upravljanja svešću i procedurama bezbednosti koje se globalno sprovode. Geopolitičke okolnosti nameću dodatna razmišljanja daljeg rukovođenja svih činilaca zdravog odvijanja saobraćaja, a samim tim se postavlja i pitanje udela ljudskog faktora koji je verovatno minoran u odnosu na sve druge moguće okolnosti incidenata ili pretpostavki tragičnih događaja na svetskom nebu.

Najsvežiji događaji u Kazahstanu sa azerbejdžanskim avionom Embraer E190 koji je pod još uvek nerazjašnjenim okolnostima (navodno je obeoren od strane ruske PVO) doživeo nesreću u prilazu aerodromu, zatim slučaj cargo aviona DHL-a u Litvaniji krajem novembra kada je avion doživeo nesreću na identičnoj završnoj fazi leta, ili učestalih problema sa hidraulikom i iskliznućima sa piste, koji su nažalost bili najvećim delom registrovani tokom protekle godine, mogli bi biti incijatori još jačeg pristupa CRM upravljanja ali i kompanijskim planovima ruta i tržišta gde se odvija saobraćaj u globalnim uslovima fluktuirajućih bezbednosnih izazova.