Budući aerodrom u Varšavi- CPK (Centralny Port Komunikacyjny) u procesu odabira sistema za rukovanje i opslugu prtljaga; mega projekat za 40 miliona putnika
Jan 22, 2024
Novi projekat Varšavskog mega aerodroma (Warsaw Solidarity Airport) koji je predviđen za operativnu upotrebu već do 2028. godine, vredan 9 miljardi dolara, kapaciteta 40 miliona putnika godišnje, ide svojim tokom kao budući HUB i regionalno čvorište istočne i centralne Evrope, što znači da se i periodično postavljaju budući sistemi za upotrebu. Budući CPK aerodromski sistem u Varšavi je takođe nedavno i raspisao tender za sistem rukovanja i opsluge prtljagom (BHS Baggage Handling System) budućeg aerodroma, sa javnim međunarodnim pozivom svim zainteresovanim izvođačima na otvorenom konkursu do 12. februara 2024.
Sistem hendlinga bagaža odnosno kompletnog prtljaga igra ključnu ulogu u obezbeđivanju efikasnog i tačnog kretanja prtljaga koji obezbeđuje tačnu i blagovrmenu isporuku, kako se precizira, a cilj postupka konkurentskog dijaloga je idejna analiza budućeg BHS sistema zajedno sa budućim potencijalnim operatorima aerodroma. Sistem rukovanja prtljagom je centralni deo zemaljske opsluge koja se definiše, kako se navodi od strane CPK sistema, u prvoj fazi razvoja sa identifikacijom najpogodnijih subjekata u celom procesu.
Obim javnog poziva obuhvata i između ostalog izradu izvršnog projekta BHS-a, nabavku i montažu opreme, puštanje sistema u rad, ispitivanje, tok rada i održavanje. Pored toga, kompanija predviđa i mogućnost produženja perioda rada i održavanja po pravu opcije a po potrebi i proširenja obima poziva dodavanjem uređaja za pregled primljenog prtljaga. Da bi se broj izgubljenog prtljaga sveo na minimum, predstavnici CPK-a su sagledali rešenja koja se već koriste na aerodromu Incheon u Seulu, u Južnoj Koreji, gde je nivo izgubljeog prtljaga na nivou čak jedan naprema milion.
Razvojni projekti aerodroma Solidarity Varšava
Aktuelni aerodrom „Šopen“ u Varšavi već dostiže ograničenja kapaciteta, uglavnom tokom letnjeg pika, a kapacitet terminala po satu, uz saobraćajna ograničenja objekta za sortiranje prtljaga iznosi 1.800 torbi pri dolascima i 2.200 torbi u odlascima, što je ekvivalent za sedam aviona tipa Boing 787 „dreamliner“.
CPK (Centralny Port Komunikacyjny) planira da sazove četiri potencijalna izvođača na dijalog i pregovore, a u slučaju većeg broja prijavljenih, CPK će ocenjivati prijave na osnovu kriterijuma navedenih u dokumentaciji i bodovanja ponuđenih opcija. Kompanija CPK poziva sve sisteme koji su u poslednjih 25 godina pokrenule BHS na aerodromima kapaciteta preko 30 miliona putnika i vršile gradnju zgrada za sisteme ranog prtljaga (EBS Early Baggage System)
Rok za prijavu ovog velikog projekta u Varšavi je 12. februar, a više informacija dostupno je na CPK SmartPZP platform. Dokumentaciju je pripremio Master Architect-British consortium Foster+Partners sa ranije projektovanim putničkim terminalima na aerodromima Hong Kong, Peking, Doha itd.
Radove na projektovanju aerodromske platforme, uključujući piste, rulne staze i ostalih površina izvodi libansko-američka kompanija DAR, dok je projektant aerodromskih sistema španski IDOM. U oktobru prošle godine, CPK je odabrao i francuki VINCI AIRPORTS i australijski IFM Global Infrastructure fund za strateškog investitora koji će preuzeti do 49% akcija kompanije za izgradnju i upravljanje aerodromom.
Prema najnovijim predviđanjima IATA-e (međunarodne asocijacije za avio saobraćaj), CPK infrastruktura ima ključnu ulogu za poljsku nacionalnu kompaniju LOT Polish Airlines zbog obezbeđenja dodatnih kapaciteta i upravljanja rastućim potencijalom transfernog saobraćaja, a po podacima IATA iz juna prošle godine, stoje predviđanja da će CPK 2040. godine prevesti oko 40 miliona putnika što je više nego duplo nego što današnji kapaciteti na aerodromu „Šopen“ hendluju celokupan broj putnika.