Naslovna Vesti Istorija

Novi aerodrom Varšava CPK kreće sa izgradnjom 2026.

Opensky

Oct 15, 2024

Završen projekat izgradnje kompleksa terminala CPK

Izgradnja novog velikog aerodroma u Varšavi, CPK (Centralny Port Komunikacyjny) trebalo bi da započene 2026. godine, kako najavljuje menadžment buduće regionalne vazdušne luke. Glavni projekat je kompletiran, kako se navodi, ukljkučujući kompletan kompleks sa železničkom stanicom i čvorištem javnog transporta. Projekat bi trebalo definitivno da bude usvojen do kraja ove godine, a otvaranje prve faze aerodroma planirano je za kraj 2032. godine.

„Ovo je još jedna prekretnica u izgradnji i puštanju u rad novog aerodroma. Ova investicija će pokrenuti ekonomski rast Poljske i ojačati tržišnu poziciju nacionalnog avio-prevoznika LOT Polish Airlines“ izjavio je Maciej Lasek Vladin komesar za CPK projekat. Projektovana površina novog aerodroma iznosiće oko 450.000 kvadrata, a prostor namenjen putničkom servisu biće raspoređen na tri nivoa: nivo 2 prodaja i check-in, bezbednosna provera putnika, dolasci i odlasci unutar Šengenske zone, zatim nivo 1 koji obuhvata dolaske i odlaske van Šengenske zone, transferi i pasoška kontrola, i nivo 3 koji obuhvata i Šengenske i van Šengenske autobuske izlaze, preuzimanje prtljaga i dolaske. Godišnji promet inicijalno predviđa opslugu 34 miliona putnika a kasnije i do 40 miliona.

Veliki kapaciteti za prihvat aviona i putnika

Glavna zgrada biće povezana sa pristanišnim delovima omogućavajući putnicima da lakše dođu do aviona. U prvoj fazi aerodrom će biti osposobljen sa opslugu oko 11.000 putnika na sat, sa 140 checkin šaltera kao i dodatnim ostrvom sa šalterima za prijem putnika i ukupnim iznososm od 170 jedinica. Kao deo fazne izgradnje, početna implementacija sadžaće severni pristanišni deo (Pier B) za dugolinijske letove van Šengen sistema, i centralna pristaništa (Pier C i D) fleksibilne funkcionalnosti svih zona. U narednoj fazi bi trebao da se postavi južni deo za pristajanje (Pier E), a potom severozapadni i jugozapadni deo za pristajanje aviona (Pier A i F).

U inicijalnoj fazi izgradnje ovog aerodroma, planirana je postavka 27 direktnih pozicija (contact stands) i 23 pozicije za širokotrupne avione uključujući i 18 fleksibilnih pozicija tipa MARS (Multiple Aircraft Ramp System) za pocioniranje recimo dva uskotrupna ili jedan širokotrupni avion. Ukupno 50 od 68 aviona biće u mogućnosti da se postavi na direktne pozicije opremljene avio-mostovima što svakako povećava kapacitet i udobnost aviona odnosno putnika. Poređenja radi, kako navodi CPK, aktuelni aerodrom „Šopen“ u Varšavi može istovremeno da opsluži samo osam širokotrupnih aviona na kontakt-pozicijama sa ukupnim kapacitetom prijema 22-27 aviona na avio-mostovima.

Dizajn CPK terminala integriše sve vidove transporta

U poređenju sa idejnim projektom, glavni arhitekta ovog projekta predložio je završnu obradu svodova toplim materijalima, poboljšavajući udobnost i akustiku samog zdanja. Dizajn CPK terminala uključuje takođe integraciju više načina transporta, vazdušnog, železničkog i autobuskog, a sva predviđanja kažu da će oko polovine putnika nadalje koristiti železnički vid transporta.

Prema utvrđenom rasporedu, planirano je da novi mega aerodrom počne sa radom do kraja 2032. godine, što se svakako poklapa sa otvaranjem deonice nove, brze železničke linije, Varšava- CPK- Lođ.