Ručni prtljag na letu- EU planira standardizaciju pravila
Jun 10, 2025
Tokom proteklih godina, omasovljenjem avio-saobraćaja, a posebno ekspanzijom low-cost operatora i putovanjima sa određenim ograničenjima, narastale su neugodnosti ali i problemi sa ručnim prtljagom pri ukrcavanju, odnosno sa primenom selektivnih pravila u zavisnosti od kompanije, bez obzira da li je to niskobudžetni ili redovni legacy prevoznik. Mnoge kompanije propisuju svoja pravila, koja su često identična ili slična, pa tako neki računaju recimo rukohvate i točkiće kabinskog komada prtljaga u ukupne dimenzije, neki ne, neki su striktni po pitanju redukovane težine a neki fleksibilniji. Torba koja je bez problema prošla na ukrcavanju, sutra može završiti „spuštena“ u odeljak za predati prtljag uz naplatu od recimo 50 eura.

Low-cost prevoznici su posebno striktni u primeni ovih pravila, gde osnovna cena često skriva i niz drugih troškova, od procedure čekiranja, odabira sedišta, ručnog ili predatog prtljaga, i slično, što usporava protok prijema putnika, generalno čini limitiranu transparentnost kod prikaza troškova, a samim tim stvara i nelagodu odnosno bes kod putnika, vrlo često sa punim pravom, pa su mnoge pritužbe stigle i do institucija EU, kako navodi tragento.com.
- Ministri saobraćaja država članica EU dogovorili su se oko predloga koji bi obezbedio minimalnu dimenziju ručne torbe koju svaka avionska kompanija mora besplatno prihvatiti na let. Prema predlogu, svaki putnik bi imao pravo na jedan komad ručnog prtljaga dimenzija najmanje 40 x 30 x 15 cm, a koji staje ispod sedišta i da uključuje eventualno postojeće točkiće i ručke.
Sva pravila vezana za ručni prtljag važila bi za avio-prevoznike sa sedištem u EU, kao i za letove koji polaze iz EU aerodroma, uključujući i letove iz Velike Britanije (UK) ako je operativni prevoznik kompanija iz EU.

Standardizacija ručnog prtljaga bi smanjila neugodne i neprimerene situacije sa ručnim prtljagom u kabinama aviona, koje su često i prezentovane na društvenim mrežama, gde se mogu videti situacije prepakivanja torbi ili vanredne naplate troškova, dok bi svi putnici ubuduće imali podjednaka očekivanja bez obzira na prevoznika.
Navedeni predlog će uskoro ići na glasanje u Evropskom Parlamentu, a ukoliko bude izglasan i usvojen, nove mere oko ručnog prtljaga bi mogle stupiti na snagu već krajem 2025. godine, dok za milione putnika širom Evrope sve ovo znači manje stresa, jasnija pravila i udobniji pristup na aerodromima.
