Da li raste proizvodnja Cargo aviona
Sep 16, 2023
Trenutno je proizvodnja Cargo, teretnih aviona na relativno visokom nivou odnosno proizvodi se koliko je i potrebno u skladu sa potrebama i ugovorima avio kompanija ili lizing kuća, i očekuje se čak rekordan rast u proizvodnji. Po predviđanjima IATA-e (Medjunarodne organizacije za Avio transport), u narednih 20 godina se očekuje povećanje ukupne svetske Cargo flote u odnosu na period pre pandemije od čak 80%. Međutim, operativni pokazatelji kažu da je manji obim teretnog avio saobraćaja i elektronske odnosno onlajn trgovine što izuzetno usporava i amortizuje avio promet i modernizaciju flota.
Potražnja za avio transportom robe je opala za 8% od 2022. godine, radi usporavanja svetske ekonomije i inflacije, i velikih maloprodajnih zaliha u brodskom transportu. Rapoloživi kapaciteti su oko 10% veći nego pre godinu dana. Rast cargo transporta je usklađen sa ipak povećanim rastom putničkog saobraćaja a samim tim i za raspoloživim teretnim kapacitetima na putničkim avionima.
Trenutno je globaln trend, pa i na našim prostorima odnosno u Beogradu u Jat tehnici, da se konvertuju širokotrupni i uskotrupni avioni iz putničke verzije u teretnu Cargo verziju. Prema podacima Britanske kuće za analitiku i procene u avijaciji IBA, trenutno postoji oko 270 fabrički napravljenih ili koji se prave aviona, a na redu za konverziju putnikih aviona u Cargo varijantu stoji red od 600 putničkih aviona. Puno tehničkih kompanija za remont i održavanje je udruženo ili pod jednim krovom, kao što to čini i Boing, radi konverzije aviona, a veliki broj je na Bliskom istoku i Indiji u najavi. Avio analitičari kažu da isporuke cargo aviona dostižu vrhumac na oko 2-4 godine nakon snažnog rasta potražnje, tako da bi aktivnost za konverzijom ostala jaka sigurno do 2024.
Tokom prošle godine, u svetu je konvertovano 130 aviona u cargo veziju, a tokom 2021. je bilo 116 konverzija. Svakako IBA procenjuje da će se isporuke novih cargo aviona povećati na 52 aparata godišnje u odnosu na sadašnjih 35 ove godine.