Aerodrom Niš beleži slab promet u septembru
Oct 11, 2024
Da li će velika ulaganja uzdignuti operativnu svrsishodnost putničkog i cargo prometa
Tokom septembra 2024. aerodrom „Konstantin Veliki“ u Nišu nije zabeležio impresivne operativne rezultate ako se uporedi sa periodom iz 2023. godine. Aerodrom je tokom prošlog meseca opslužio 34.384 putnika u redovnom i čarter prevozu što je za preko 18% manje nego u istom periodu prošle godine (42.339 putnika u septembru 2023.), a ono što zabrinjava u ovom trenutku jeste trend stagnacije zadnjih oko godinu dana i podatak da je recimo u prepandemijskom periodu, dakle 2019. Niš imao promet, u istom periodu od 44.376 putnika odnosno oko 33% više nego 2024.
U septembru je ostvareno 334 avio-operacija odnosno zabeleženih sletanja i poletanja u odnosu na 412 operacija u istom periodu 2023. Od januara do sada Niški aerodrom ostvaruje 282.869 putnika što je oko 20% manje nego u prva tri kvartala prošle godine, a predviđanja kažu da će u konačnom godišnjem bilansu rekonstruisani aerodrom imati daleko manji kompletirani promet odnosno oko 380.000 putnika što je čak za oko 100.000 putnika manje nego lane. Broj poletanja i sletanja je takođe na nižem nivou sa 1344 avio-operacija od januara do sada (1548 operacija prošle godine u istom periodu). Svakako da je redukcija kapaciteta usled tehničkih problema Wizzaira jedan od glavnih razloga stagnacije ali i verovatno nedovoljno efikasan sistem komercijalnog upravljanja i strategije, koji reflektuje čak inertnost u razvoju tržišta. Istini za volju, država je prilično preuzela inicijativu razvoja pa je osim nedavne rekonstrukcije i povećanih kapaciteta najavljena i kampanja podsticaja svakako domaćih PSO linija nacionalnog avio-prevoznika ali i stranih legacy i low-cost operatora.
Cargo je odličan ambijent razvoja Niša
Svetla tačka budućeg razvoja ovog sve više aktuelnog aerodroma jeste robni transport odnosno cargo operacije niške luke. Tokom septembra Niš je hendlovao 3,3 tone robe što je prilično uvećanje u odnosu na 2023 kada je u istom periodu bilo 2 tone cargo operacija. Gledajući od početka godine, u prva tri kvartal Niš je imao izuzetan performans cargo operacija sa 219,2 tone robe u odnosu na 2023. kada je za isti period bilo 23 tone robe. Novi kapaciteti za cargo operacije (uključujući kamionski parking prostor i skladišne kapacitete), i dodatna ulaganja razvoja koja su nedavno i prezentovana od strane resornog Ministra Vesića o dodatnom ulaganju od 140 miliona u dodatnu infrastrukturu i kapacitete, kao i železnićka i privredna infrastruktura, daju ogroman motiv i vetar u leđa razvoju ovog vida avio-transporta budućim podsticajima cargo saobraćaja i logističkim operatorima. Da li će i sama Air Serbia razviti sopstveni koncept cargo operacija sa sedištem u Nišu, ili će se napraviti ambijent baziranja poznatih globalnih operatora pokazaće bliska budućnost.