Nova pravila za unapređenje bezbednosti vrata pilotske kabine
Aug 06, 2023
Bezbednost putnika, posada i aviona su svakako apsolutni prioritet u obavljanju svakodnevnih operacija širom sveta u civilnoj avijaciji. Decenijama su unapređivane mere preventivne zaštite od mogućih, potencijalnih kriminalnih ili terorističkih napada u samoj kabini aviona, a posebno, kada je i nastupila prekretnica unapredjenja zaštite, a to je bio 11.septembar i poznati teroristicki akti. Zaštita ulaza pilotske kabine odnosno samih vrata bio je imperativ za proizvođače i same operatore avio industrije.
Američka uprava za civilnu avijaciju (FAA) izdala je finalno pravilo koje zahteva dodatnu zastitu ulaznih vrata pilotske kabine a samim tim i fizičku zaštitu operativne posade aviona. Avioni koji budu izašli na scenu ubuduće, moraće da poseduju i drugu, sekundarnu baijeru izmedju putničke i pilotske kabine. Nova pravila bi trebalo da uđu u redovnu proceduru i da se sprovode na putnicke avione proizvedene od leta 2025. godine. Nova barijera, koja bi svojim oblikom i funkcionalnim delovanjem ličila na jednu kabinsku kapiju, a ne na klasična sigurnosna vrata, bila bi zaključana na mestu kada se ugradna vrata pilotske kabine otvore tokom leta, sto omogućava članovima letačke posade pristup toaletu ili avionskom bifeu u zavisnosti od tipa aviona.
Svetske avio kompanije trenutno koriste procedure kao sto su blokiranje vrata servisnim kolicima za pice (card) ili postavljanje clana kabinske posade ispred samih vrata. Mnogi piloti svetskih avio prevoznika, ili njihovi strukovni i bezbednosni ptedstavnici, zalagali su se za ovakvu vrstu unapredjenja sigurnijeg nivoa zastite, pocevsi jos od famoznog „11.septembra“. Dakle, sa duplom barijerom se pokrivaju bezbednosni aspekti i putnickih i cargo aviona, „da se osiguraju avioni i posade i da nijedan terorista ponovo ne provali vrata pilotske kabine kao jedan od najvisih prioriteta“ kako kazu zvanicnici pilotskih linijskih udruzenja.
Novo pravilo ugradnje sekundarne barijere u pilotskoj kabini, odnosno ispred kokpita, trebalo bi da zazivi pocetkom avgusta, a postavka sekundarnih sistema da se inicira sredinom 2025. godine. Novo pravilo, odnosno novougradna barijera ce se aktivirati i koristiti tokom leta kada se vrata pilotske kabine otvore, uz napomenu da se pilotska kabina ne moze zakljucavati tokom citavog leta,ili produzenih dugolinijskih letova, gde se zahteva cak dupla posada. Vratima se moze manevrisati tokom leta usled uzimanja obroka, osvezenja, fizioloskih potreba, higijene, tranzicije posade (prelaz iz odeljka za odmor) i slicno. Jesan od vaznih cinilaca ovog novog bezbednosnog sistema je i sinhronizacija upotrebe vrata, i eliminacija dosadasnjih mogucih barijera (na primer kolica za prevoz hrane i pica koja mogu biti savrseni stit). Ova sekundarna barijera je izuzetan dodatni sloj bezbednosti posade, kako izjavljuje glavna administratorka FAA-a, Polly Trottenberg, a radi se na tome da avio kompanije sto pre usvoje nove procedure implementacije sekundarnih barijera i samim tim ubrzaju bezbednosnu preventivu.