Naslovna Vesti Istorija

KINESKI UZLET COMAC-a C919

Opensky

Aug 06, 2023

Kineski domaci proizvod, avion tipa COMAC C919 je usao u operativnu upotrebu i ostvario prvi komercijalni let. Kineska aeronauticka industrija je definitivno potvrdila svoj znacaj i jacinu na trzisnom nebu i pokazala svoj ozbiljan odgovor, i Boingu I Erbasu, za sada u domenu srednjeprugasa uzeg trupa. Kineska kampanja nacionalne strategije kineskih proizvoda, oslanjajuci se na sopstvene resurse daje rezultate.

Avion tipa COMAC C919, uskotrupni avion namenjen srednjim i kracim rutama, izradjen je u kineskoj nacionalnoj aeronautickoj korporaciji (Commercial aviation corporation of China, COMAC), sa namerom prestruktuiranja proizvodnje i eksploatacije u odnosu na zapadnu opremu, pre svega Boeing i Airbus. Prima 164 putnika u standardnoj verziji i u zavisnosti od trazene konfiguracije, i dizajniran je u sustini da poveca svoj dolet i broj sedista, da se unapredi tehnoloski na prethodni kineski proizvod, avion tipa ARJ21, koji je vec u upotrebi od 2016.godine, i koliko je moguce da se takmici sa tehnologijama Airbus, Boeing, Embraer itd.

Radi poredjenja, treba napomenuti da avion C919 moze da primi do 190 putnika u jednoj ili vise putnickih klasa, u zavisnosti od konfiguracije, sa doletom od oko 5500 km (oko 3500 milja), a u odnosu na pomenutog domaceg prethodnika ARJ21 sa doletom od oko 3700 km i ne vise od 100 putnika, predstavlja ozbiljnog konkurenta evropskom konzorcijumu Airbus i avionu tipa Airbus 321 ili Airbus 320.

Kina takodje radi i na sirokotrupnom dugoprugasu, sa oznakom CP929 ali je razvoj usporen zbog aktuelnih globalnih dogadjanja, pre svega zbog konflikta u Ukrajini.

Neki zapadni strucnjaci tvrde da je to „nekineski“, samo obojeni strani avion, dok ostali deo, mahom nezapadnog sveta tvrde da je ozbiljan kineski konkurent sa ozbiljnom projekcijom srednjeprugasa koji bi svoje mesto mogao da nadje mozda i medju nekim evropskim kompanijama, a svakako na ruskom trzistu. Vreme i triste ce tokom vremena pokazati realne osnove.

Zvanicni udeo kineskih dobavljaca i komponenti je oko 40%, mada neki izvori tvrde da je udeo mnogo veci, i to primarno delova motora i letackih komponenti. Probni let napravljen je jos 2017. godine, ambicije su prilicne sa namerom za proizvodnju 150 aparata godisnje u narednih pet godina, a inicijalni narucilac je takodje i kompanija China Eastern Airline. Po nekim tvrdnjama, ovo su vecinom samo namere domacih kompanija radi tehnoloskog unaprdjenja a vreme ce pokazati da li je to i zaista pravi odgovor evropskim ili americkim proizvodjacima.