Naslovna Vesti Istorija

Cargo saobraćaj u globalnom padu za 1,8%, kineski aerodromi u usponu

Opensky

Nov 11, 2024

Prvih 20 cargo svetskih centara bez velikih pomeranja, Hong Kong lider

Svetski cargo centri zabeležili su globalno pad od 1,8% tokom protekle godine, a prvih 20 najprometnijih aerodroma u cargo saobraćaju uglavnom drže iste nivoe operacija bez prevelikih rotacija na vrhu tabele, prilikom čega je dostignut svetski nivo od 115 miliona tona opsluženog tereta u svetu, potvrđuje Međunarodni Savet aerodroma (ACI Airport Council International).

Kina uz razvoj ekonomije postavlja strateške investicije u avio-saobraćaju uključujući razvoj cargo operacija i logistike

Hong Kong drži svetski primat sa 4,3 miliona tona robe, dok slede Memfis u SAD i Šangaj Pudong u Kini koji se sa 4. pozicije pozicionirao na 3. mesto gde je i bio pre pandemije, da bi u ovom trenutku razvojem kineske ekonomije uz Ženšen i Guangdžou predvodio unapređenje cargo saobraćaja u Aziji. Aerodrom Guangdžou je inače zabeležio porast od 71,1% avio-operacija što samo po sebi, osim specijalizovanih cargo letova donosi i veliko povećanje kapaciteta na redovnim putničkim letovima u okvirima raspoloživog prostora. Aerodrom Pudong u Šangaju je zabeležio takođe veliki skok avio-operacija od 112,3% u odnosu na prethodnu godinu uspostavljanjem velikog broja redovnih cargo i putničkih linija, uz napomenu da i Air Serbia započinje saobraćaj ka ovoj destinaciji već od 11. januara 2025. sa dve planirane nedeljne frekvencije.

Kada se sagleda uspon cargo saobraćaja pre svega u Kini i uopšteno u regionu jugositočne Azije, razlog ekspanzije treba tražiti u aktuelnom stanju kineske ekonomije koja se odražava na međunarodnu potražnju za ogromnom količinom proizvedene robe, što uz strateške investicije u aerodromsku infrastrukturu i rast zona slobodne trgovine i carinskog skladištenja, uz povećanje i modernizovanje flote velikog broja operatora, postavlja kineske aerodrome u svetski vrh, među prvih 20 najprometnijih cargo centara.

Američko i Evropsko tržište u inertnom statusu u odnosu na azisjke centre

Američki aerodromi su zabeležili jednu blagu stagnaciju, tako da je Enkoridž na Aljasci sišao sa 3. na 4. mesto u odnosu na 2022. godinu, zatim Luisvil sa 5. na 6. mesto i Čikago sa 12. na 13. mesto, doduše sa još uvek boljim rangiranjem nego iz prepandemijskog perioda 2019. kada je bio na 18. mestu. Sa druge strane opet, Majami je skočio jedan stepenik na 7. mesto, dok je Los Anđeles ostao stabilan na 9. mestu. Najbolju efikasnost pokazao je aerodrom u Sinsinatiju koji je zahvaljujući potražnjom za elektronskom trgovinom, a samim tim involviranjem operatora DHL i sistema Amazon dospeo na 13. mesto prvih 20 aerodroma sveta. U regionu Bliskog Istoka, aerodrom Hamad u Dohi pozicioniran je na 8. mestu sa prošlogodišnje pozicije 11. mesta, dok se Dubai stabilizovao na 17. mestu nakon pada obima cargo saobraćaja od 25% tokom 2022. godine.

Aerodrom u Istanbul napravio je možda najveći prodor na cargo tržištu, tako da je od otvaranja novog mega aerodroma 2019. kada je bio pozicioniran tek na 47. mestu, uspeo da se plasira na aktuelno 19. mesto, zahvaljujući razvoju ukupnih avio-operacija, geografske pozicije, tranzitnog putničkog odnosno cargo saobraćaja i pozicioniranja kompanije Fedex sa regionalnim cargo čvorištem koji se očekuje da bude kompletan do kraja novembra 2024.

Gledajući kompletnu konstalaciju cargo kretanja, evropsko i severno-američko tržište drže jedan možda „uspavani“ nivo kretanja, dok su azijska čvorišta, zejedno sa Blisko-istočnim i pre toga turskim odnosno Istanbulom pre svega , jednostavno usisala deo operacija i kontinuiranog tržišta.

Prvih 20 svetskih aerodroma po cargo prometu

  1. Hong Kong
  2. Memphis
  3. Shanghai Pudong
  4. Anchorage
  5. Seoul Incheon
  6. Louisville
  7. Miami
  8. Doha
  9. Los Angeles
  10. Taipei
  11. Guangzhou
  12. Tokyo Narita
  13. Chicago
  14. Cincinnati
  15. Paris
  16. Frankfurt
  17. Dubai
  18. Singapore
  19. Istanbul
  20. Shenzhen