Naslovna Vesti Istorija

Koja su najbolja sedišta u avionu

Opensky

Sep 14, 2023

Avio saobraćaj u svetu pa i u Srbiji je zadnjih decenija apsolutno evoluirao kao i kultura, navike, potrebe pa i prestiž tokom putovanja. Dakle, razne vrste i podvrste klasa u kabini u zavisnosti od novca svakako, mogućnosti i potrebe. Osim prve klase i biznis klase u današnje vreme većina uglavnom velikh prevoznika praktikuje i takozvanu premium ekonomsku klasu kao spoj između bazične standardne ekonomske i biznis klase. Postoje „narrow body“, dakle avioni sa jednim prolazom izmedju sedišta, i „wide body“ avioni, sa dva prolaza i većim brojem sedišta po širini.

Photo: Lufthansa

U mnogim kompanijama sedišta u ekonomskoj klasi postala su manja i neudobnija, lakše strukture (veliki broj prevoznika ugovara prilikom naručivanja aviona lakše materijale za sedišta čak i pojaseve, prevashodno plastiku zbog opšteg smanjenja težine samog aviona), neka sedišta su kvalitetnija, neka manje, neki premium prevoznici poseduju jača i skuplja sedšta, neki niskobudžetni prevoznici jeftinija i bazična sedišta. U zavisnosti od operativnih ali i marketinških odluka, neki prevoznici smanjuju gustinu sedišta odnosno manji broj putnika, neki (uglavnom čarter prevoznici) zbijaju gušće redove, i sve zavisi od politike kompanije.

Ukoliko birate unapred svoje sedište, potrudite se, u današnje vreme, da to učinite onlajn dakle preko sajtova kompanija, doduše sa bazičnom besplatnom varijantom ili plaćenim sedištima i uslugama na boljoj poziciji. Ukoliko to učinite na samoj registraciji, na aerodromu, kompanija će dodeliti adekvaktno raspoloživo sedište a u isto vreme „puniti“ avion u skladu sa balansom i težinom. Često su i unapred plaćena sedišta u prednjem delu aviona, a zadnje zone se kasnije pune, mada stručnjaci potvrdjuju da je 40% bezbednija zadnja zona aviona u slučaju udesa da preživite.

Photo: Opensky

Za anksiozne putnike, dakle one koji imaju manji ili veći strah od letenja, od turbulencija i „osećaja okretanjai propadanja u vazduhu“, možda je prikladnije sedište do prolaza radi manjeg pregleda spolja i lakše i zdravije komunikacije sa posadom, ili čak u predelu krila kao psihološki momenat da će se „brže i lakše“evakuisati. Ko često leti, mahom poslovni putnici, ali i druge grupe čestih putnika (frequent flyers), odabira mesto do prozora ili sredine radi opuštanja. Svakako je udobnija, prikladnija i daleko komfornija biznis ili prva klasa gde se uživaju svi kvaliteti jedne kompanije i samog tipa aviona.

Sa obzirom na ravnotežu aviona, stručnjaci savetuju sredinu aviona ili možda malo napred od sredine, mada je to relativna stvar ličnog osećaja. Današnji avioni sa duplom palubom (Airbus 380 i Boeing 747) ili „bunkerima“ u donjem delu aviona (većina širokotrupnih aviona) pružaju ipak širi spektar odabira sedišta ili zone aviona svakako na dugolinijskim letovima.

Ako se neki putnik oseća nemirno, onda je bolje biti bliže kabinskoj posadi, znači blizu kuhinje (galley) gde je veća frekvencija prolaska, međusobni razgovor, smeh, žagor i slično, kao i kontinuirani rad kabinske posade koja čini putnika spokojnijim. Roditelji sa bebama koja nemaju svoja sedišta (infanti do 2 godine) uzimaju prvi red (uglavnom ekonomske klase) gde je moguće okačiti „kolevku“ za bebe koja je opet sastavni deo opreme aviona za oplatu ili zid koji deli avion po sekcijama ili klasama.

Photo: Opensky / V. Cujic

Neke kompanije nude sedišta sa dodatnim prostorom za noge što je naravno uvek popularno, ali sa obzirom da je taj broj sedšta limitiran treba požuriti i preko svog agenta ili same kompanije rezervisati to mesto (koje se uglavnom doplaćuje).

Ako bi ponudili najbolju opciju, to je svakako prva klasa sa čitavim „zasebnim sobama“ koje sadrže rasklapajuća velika sedišta, LCD ekrane i mnoge druge pogodnosti. Obzirom na astronomske cene tih klasa, preporučićemo ono sedište koje Vama lično prija bilo koj kabinskoj klasi, dakle gde se osećate spokojno i udobno a u zavisnosti od vašeg budžeta. Bitno je da sledite svoj instikt, a ukoliko niste sigurni, uvek sledite preporuke posade, odnosno avio kompanije ili agenta prilikom kupovine avionske karte.