Japan Airlines A350-900 izgoreo; posada profesionalno postupila
Jan 04, 2024
Japanski Airbus 350-900 je nestao u plamenu paklenog incidentana Tokjiskog aerodroma Haneda, međutim ono što je veoma bitno je to da je kompletna posada postupila apsolutno profesionalno u ovoj nemiloj situaciji, i takođe treba napomenuti i mentalitetski pristup putnika koji su očigledno (po izjavama i privatnim snimcima iz kabine tokom evekuacije) pokazali disciplinu i prisebnost slušajući naređenja, dakle ne preporuke i sugestije posade nego naređenja gde su ove dve stvari odigrale bitnu ulogu, sistem komandovanja u ovakvoj emergency situaciji i disciplinovanost ljudi koji su sledili sva uputstva što im je naravno spasilo živote. Svih 367 putnika (uključujući 8 beba odnosno infanta) i 12 članova posade uspelo je da se evakuiše, a JAL je potvrdio da je za 13 putnika bila potrebna medicinska pomoć sa nekom vrstom povrede. Tokom evakuacije, usled prekida tehničkih sredstava komunikacije, posada je klasičnim putem navodila putnike, odnosno glasnim komandovanjem i manuelnim megafonima koji su se pokazali izuzetno efikasnim, a fotografije sa mesta udesa pokazuju da su tobogani za evakuaciju bili postavljeni na prednja dva i zadnja dva izlaza, i da je evakuacija obavljena proceduralno u roku od 90 sekundi, dok je jedan od presudnih činilaca osim disipline bio i to što je ostavljen ručni prtljag. Obzirom da je ovaj avion sačinjen od kompozitnih materijala gde je ipak onemogućeno neko vreme prodora vatre, dima i raspada, tehnologija je takođe učinila svoje i spasila ljudske živote.
Po nekim informacijama koje su objavili mnogi svetski mediji, let JAL-a na liniji Sapporo-Haneda Tokyo, JL516 bio je u prilazu za sletanje sa dozvolom aeordromske kontrole za pistu 34R (34 desno), po lokalnom vremenu 5.47, odnosno nekih 12 minuta nakon planiranog sletanja. Avion nije imao, kako se navodi od strane kompanije, nikakvih problema i posada je nastavila sa procedurom prilaza i sletanja, sa brzinom od 122 čvorova, kako pokazuje Flightradar24, a video snimak pokazuje kako je avion početnim delom piste skliznuo sa udarcem u „neku“ prepreku sa ogromnim plamenu u tom trenutku, nastavio je da klizi i zaustavio se pri kraju na obodu staze pored ograde. Avion obalske straže Dash-8 koji je stajao na holding poziciji za čekanje poprečne rulne staze, na putu za bazu Niigata, bio je u trenucima prilaza Airbusa 350 na istoj radio frekvenciji aerodromske kontrole odnosno tornja, i svakako je mogao čuti komunikaciju gde Airbus ima dozvolu za sletanje odnosno Dash 8 za hold. Za sada ostaje pitanje, zašto je avion obalske straže sa 6 članova posade od kojih je njih petoro poginulo, prekinuo poziciju za čekanje i krenuo ka stazi gde je došlo i do sudara.
Posada JAL-ovog A350 prilikom krajnjeg segmenta sletanja, bila je onemogućena da dobije upozorenja sistema za izbegavanje sudara (TCAS Traffic Collision Avoidance System) jer je bila na nivou ispod 900 fita odnosno stopa (oko 275 metara), tako da deluje da je krivica posade aviona obalske straže, sa pitanjem zašto se išlo vanproceduralno i zašto nije uvaženo NOTAM (Notification to Airmen) upozorenje da kritična zaustavna svetla nisu ispravna za niz-svetala uz rulnu stazu (C1-C14), postavljaju pitanja avio analitičari, a precizne okolnosti događaja još uvek nisu poznate, dok je istraga po proceduri ICAO (International Civil Aviation Organization) anexa 13 u toku, što znači da je po međunarodnoj proceduri svetske avionske organizacije potrebno da u procesu istrage budu involvirane avio kompanija, vazduhoplovne vlasti (JTSB Japan Transport Safety Board), proizvođači motora (ovde se radi o Britasnkom Rols Rojsu) i Airbusa kao proizvođača (BEA Bureau d’Enquetes et d’Analyses).
Avion Japanskog nacionalnog prevoznika JAL Japan Airlines Airbus A350-900, registracije JA13XJ,koji je izgoreo u udesu na aerodromu Haneda u Tokiju, isporučen je svojevremeno kompaniji u novembru 2021. godine i imao je akumuliranih 4.421 sati naleta sa 3.220 ciklusa. Bio je opremljen u konfiguraciji „jače gustine sedišta“, dakle namenjen domaćem i regionalnom saobraćaju, a 367 sedišta, odnosno 12 sedišta prve klase, 94 biznis klase i 263 sedišta osnovne ekonomske klase, dok je avion Obalske straže Dash-8 315Q , registrovan JA722A isporučen u februaru 2008. sa 7.573 sati naleta. Tokom ovog udesa, aerodrom Haneda kao jedan od dva glavna Tokijska aerodroma bio je zatvoren nekoliko sati a letovi su preusmeravani na druge luke uključujući i Tokijski aeodrom Narita.