Poljski LOT proslavio 95 godina
Jan 06, 2024
LOT, odnosno Polish Airlines ili izvorno Polskie Linie Lotnicze, grabi hrabro ka svom stotom rođendanu, a nedavno je i proslavljeno punih 95 godina postojanja ovog Poljskog simbola avijacije i istorije. Kompanija je zapravo osnovana 28. decembra 1928. godine, a 1. januar uzet kao zvanični početak delovanja, tako da istorija traje i do danas, kada je LOT na 18. mestu u Evropi po obimu saobraćaja, punopravni član IATA-e i sa flotom od skoro 80 aviona.
Kompanija je prepoznatljiva po svom logotipu dizalice koja simbolizuje udobnost i bezbedno putovanje, a zvanična strategija je plasirana za narednih nekoliko godina do 2028. Svojevremeno u početku, su postojale dve kompanije, Aerolot (osnovan još 1922.) i Aero (osnovan 1925.), prva kompanija koristila je svojevremo avione tipa Junkers F13, dok je Aero koristio Fokker FVII, zatim su se integrisali u jednu kompaniju u januaru, i u avgustu započeli svoje prve operacije ka Beču.
Značajan je i podatak da je LOT izveo i probni let 1938. od Burbanka u Kaliforniji do Varšave postavljajući osnove budućeg transatlantskog saobraćaja, ali se Poljski prevoznik nakon drugog svetskog rata susreo sa ograničenjima razvoja i pod pritiskom komunistikog režima spustio svoj tehnološki napredak u granicama tadašnjeg istočnog bloka. Glavna okosnica prekookenaskog saobraćaja bio je Sovjetski avion tipa Iljušin IL62, četvoromotorac koji je bio angažovan na dugim linijama a pre svega ka Severnoj Americi povezujući veliku poljsku dijasporu i region istočne Evrope. Tokom „Sovjetske ere“, LOT je saobraćao i srednjeprugašima IL18, Tupolev 154 kao i Tupolev 134 koji su bili bazni avioni 70tih i 80tih godina. Krajem osamdesetih, kompanija uvodi Boingovu tehnologiju avionima tipa B737-300,400 I 500, zatim dugo ekspolatisani pouzdani širokotrupni Boeing 767, dok je u regionalnom saobraćaju korišćena flota tipa ATR72-200 a kasnije i Dash-8.
Danas je LOT moderna svetska kompanija, član Star Alijanse zajedno sa Nemačkom Lufthansom ili Američkim Unitedom, proširuje svoju flotu, profitabilne rute, daje prioritet, kako se naglašava, inicijativama za održivost i radi na razvoju turizma i kulture putovanja.
Aktuelna flota LOT-a sadrži avione nove generacije, širokotrupne Boeing 787 „dreamliner“-e, Boeing 737 MAX, brazilsku familiju Embraer tipa E195 i E175, i povezuje mnoge svetske regione uključujući značajnu povezanost unutar Balkanskog regiona i respektabilnog srpskog tržišta, sa svojom bazom u Varšavi na aerodromu „Šopen“ očekujući u bližoj budućnosti svoj novi elegantni dom novog Varšavskog aerodromskog kompleksa Warsaw Solidarity Airport, odnosno CPK Central Communication Port.