Naslovna Vesti Istorija

ČSA – 100 godina istorije

Opensky

Oct 10, 2023

ČSA ili Česke aerolinie sa sedištem u Pragu aerodroma Ruzinye „Vaclav Havel“ je Češka nacionalna kompanija koja je proslavila 6. oktobra tačno 100 godina postojanja, i tom prilikom se u svetu avijacije i u istorijskim analima pozicionirala kao jedna od 5 postojećih najstarijih avio kompanija na svetu, uz ruski Aeroflot, holandski KLM, Kolumbijsku Aviancu i Australijski Qantas. Prvi let obavljen je izmedju Praga i Bratislave a nakon dvadeset tri dana, i prema Zagrebu, u tadašnjoj Kraljevini Jugoslaviji. ČSA je osnovana 1923. godine kao Čehoslovačka državna aviokompanija novoosnovane države, koja je saobraćala do 1939. godine, kada ju je preuzela nacistička Nemačka, a ponovo počinje sa radom nakon drugog svetskog rata, 1948. godine, pod novim komunistčkim režimom. Kasnije, raspadom države, u sastavu Češke Republike prevoznik nastavlja sa radom. Tokom poslovanja promenjeno je mnogo tipova aviona, od Francuskog Farmana F60 dvadesetih godina, preko Sovjetskog Iljušina IL14 pedestih godina, zatim mlaznog Tupoleva 104, čekog Leta L-410, potom sedamdesetih i osamedestih Tupoljeva 134 i 154 i dugolinijskog Iljušina 62, a nakon pada gvozdene zavese i zapadnih Boinga 737, Airbusa 310, pa Airbusa 330 i do danas Airbus-a 319 odnosno 320. ČSA je svojom mrežom pokrivala Evropu, Aziju, severnu Ameriku i Kanadu, Kubu i Afriku.

Tokom tranzicionog perioda firma je preživela razna poslovna iskušenja, sa promenama vlasništva i nesolventnošću do aktuelnih smanjenja operacija, a do nedavno su postojale indicije gašenje kompanije, tako da je ČSA čak i ušla 2021. u stečajni postupak ali i izašla iz bankrota 2022. godine. Dok je flota posedovala oko 2000. godine 40 aviona sa velikom mrežom linija po celom svetu, danas je ostala na samo dva aviona tipa Airbus 320 opslužujući 3 redovne destinacije, Pariz, Madrid i Jerevan, kao i neke čarter destinacije u Turskoj ili Egiptu tokom letnjih meseci. Međutim, u junu je ČSA najavila svoje proširenje flote lizovanjem 4 aviona tipa Airbus 220-300 od kompanije Air Lease Corporation, sa opcijom proširenja od još 4 aviona ka novim uzletanjima.