Naslovna Vesti Istorija

Zašto je važno da avioni polete u tačno vreme

Opensky

Oct 07, 2025

Ekspanzija vazdušnog saobraćaja širom sveta donosi, iz godine u godinu nove izazove, ali i glavobolje svim sudeonicima čitavih procesa organizacije saobraćaja, pilotima, kontrolorima letenja, tehničkom osoblju, zemaljskom osoblju ali i trećim stranama koje su uključene u operativne tokove. Da li ste se zapitali zašto su letovi planirani po preciznom redu letenja i zašto je važno da se pridržavaju svih činilaca operativnih tokova?

Jedan od razloga unapred planiranih redova letenja i dnevnog rasporeda saobraćaja na svim aerodromima jesu ograničenja u pozicijama za parkiranje i postavku aviona, gde se svaki minut meri i proračunava sa dolazećim i odlazećim letovima. Da bi jedan dolazeći avion stigao na vreme, na unapred određenu poziciju, potrebno je svakako da prethodnik koji odlazi, ukoliko je to moguće, a često smo svedoci kašnjenja iz mnogo razloga, uprazni mesto radi sinhronizovane organizacije zemaljskih operativnih aktivnosti. U praksi to i ne deluje baš tako jednostavno, pa su aerodromske službe ili operatori za opslugu saobraćaja primorani da često menjaju planove o pozicijama aviona na zemlji, tako da je to jedan od razloga, posebno na velikim aerodromima, da putnici dobijaju informaciju o promeni gejta, što često zahteva vremena i energije za dolazak na predviđeni izlaz.

Tokom plana aerodromskih službi za postavku parkiranih aviona, postoji i čitav niz pratećih elemenata koji sačinjavaju opslugu jednog leta. To uključuje pre svega ljudstvo i tehničku opremu opsluge aviona i putnika u samoj aerodromskoj zgradi odnosno terminalu, od vozila za snabdevanje gorivom i agregatom za dovod struje do planiranog vozila za izguravanje aviona za polazak. Tu su takođe i specijalizovana vozila za unos hrane (catering loaders), medicinska vozila po potrebi za eventualni transport bolesnika (medical high loader), kolica za transport prtljaga (koja su kontinuirano uključena za opslugu mnogih aviona u gotovo istom trenutku), i mnogi drugi delovi aerodromske opreme. Sve to čini jedan sistem tehničkog delovanja na spremnost leta koji će krenuti na vreme. Međutim, ukoliko i jedan avion napravi veće kašnjenje, tu dolazi do prekida lanca funkcionisanja svih navedenih činilaca, što naravno zadaje glavobolje operativnom organizatorima aerodromskih poslova.

Svako kašnjenje leta pravi ogromne probleme u navedenim operativnim situacijama, međutim tu je i komercijalni momenat koji je pored bezbedne otpreme aviona takođe veoma važan faktor usled prihodovanja avionskih kompanija i aerodromskih operatora. Ukoliko dođe do kašnjenja iz bilo kog, opravdanog ili neopravdanog razloga, to stvara takođe jedan lanac nevolja jer u današnje vreme veliki broj ljudi putuje na razne destinacije menjajući aerodrome i prevoznike, tranzitirajući ka konačnim odredištima neretko i sa različitim prevoznicima u nizu. Da bi putnici adekvatno stigli na svoj sledeći let, kompanija organizuje i sprovodi polaske na vreme, koji su striktno precizirani, ali ako dođe do otkazivanja leta ili dužeg kašnjenja to jednostavno pravi ogromne troškove i svakako smanjuje reputaciju prevoznika.

Kašnjenja nisu nikako dobri sagovornici, jer avion i kada je na nebu, na svojoj ruti, njegov prostor i prolaz je ograničen. Iz tog razloga je veoma bitno da avion ima svoj polazak na vreme. Postoje jednostavno vazdušni putevi kojima se avioni kreću po unapred planiranim linijama (airways), što su naravno nevidljivi nebeski auto-putevi, pažljivo razgraničeni radi apsolutne bezbednosti i nesmetanog odvijanja saobraćaja. Inicijalno kašnjenje na zemlji, može da se odrazi na čitav let koji je već unapred isplaniran, pa u tom slučaju može doći do promene plana leta, ali čak i do dodatnog zastoja, naročito tokom letnjih meseci i velikog zagušenja, kada određeni let može dobiti svoj slot sa unapred određenim vremenom polaska ili preleta na ruti određene tačke, vrlo često i sa priličnim vremenom kašnjenja.

Umesto zaključka, sledeći put kada vidite svoju posadu u žurbi pri dolasku u avion, imajte na umu da su dobro organizovani za svoj polazak na vreme, kao i ukoliko vidite kroz staklo vašeg izlaza zemaljske službe koje koordinisano toče gorivo, organizuju vaš prtljag i pregledaju avion, let bi trebalo bezbedno da krene na vreme. Naravno, uvek postoje razne situacije koje jednostavno poremete celokpne planove polaska na vreme. Ono što je apsolutno primarno u celosti jeste bezbedno odvijanje opsluge putnika i avionskog saobraćaja pa i po cenu kašnjenja.