Aerodrom Niš bi mogao da bude baza odabrane LCC kompanije
Nov 01, 2024
Druga faza rekontsrukcije terminala iduće godine
Stara zgrada niškog terminala biće srušena sledeće godine, dok bi izgradnja nove, moderne zgrade proširenog terminala trebalo da bude završena do 2027. godine, što se i uklapa sa predstojećom manifestacijom EXPO, a aerodrom u Nišu svakako treba da bude apsolutna podrška i aerodrom „broj 2“ posle Beograda, prilikom očekivanog pojačanog saobraćaja. Rušenje stare zgrade i izgradnju nove sa svim potrebnim kapacitetima, najavio je direktor aerodroma Mihajlo Zdrvaković. Nova zgrada niškog aerodroma imaće 5000 kvadrata prostora, a pored dolaznog terminala u njoj će se nalaziti i prostorije uprave aerodroma.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić je pre nešto manje od mesec dana, tačnije 9. oktobra potpisao memorandum o razumevanju sa kineskom kompanijom „Šandong“ u vezi dogradnje i modernizacije aerodroma „Konstantin Veliki“. Time je obuhvaćeno rušenje stare zgrade terminala i izgradnja nove, rekonstrukcija piste, dogradnja odnosno proširenje površine platforme za pozicioniranje aviona, rulne staze, novog tornja za kontrolu letenja kao i zaštitne zone u reonu Rujničke reke. Vrednost projekata će biti veća od 140 miliona eura, a dosadašnja ulaganja iznose 30 miliona eura.

Mogućnosti baziranja LCC kompanija u Nišu multiplicirala bi promet
Tokom ove godine aerodrom u Nišu nije zabeležio impresivne rezultate kada je promet putnika u pitanju, pa će godinu završiti sa očekivanim padom od oko 20-30% u odnosu na prošlu godinu. Razlozi devalvacije saobraćaja leže u raznim faktorima, od operativnih razloga smanjenog broja aviona (Wizzair) pa do slabog interesovanja prevoznika i putnika, bez atraktivnih linija i limitiranog prisustva subvensionisanih PSO linija.
Međutim planovi Aerodroma „Konstantin Veliki“ pokazuju prilične ambicije kada je unapređenje operacija u pitanju, kako u putničkom tako i u cargo saobraćaju. Ulaganja države i resornog Ministarstva veliki su oslonac i konkretna podrška razvoja i ekspanzije kapaciteta. Tokom navedene rekonstrukcije i aktuelnih delovanja, trebalo bi da se stvore pojačani uslovi za buduću ponudu nekog višeg nivoa ka prevoznicima, odnosno za ponudu baziranja određene kompanije u Nišu. Ministar Vesić je čak i naveo da je veliki broj niskobudžetnih kompanija vrlo zainteresovan za baziranje svog aviona u Nišu, poput drugih većih aerodroma u širem okruženju. Planovi i pregovori su u toku pa se navodno očekuje, kako je i izjavio direktor aerodroma Mihajlo Zdravković, da se i realizuju verovatno tokom 2025. ili najkasnije do 2026. godine.

U ovom trenutku najveći evropski operatori su zainsteresovani da baziraju svoj avion u Nišu, pre svega Ryanair, Wizzair, nemački Eurowings ali i jedna turska kompanija što bi možada mogao biti i Sunexpress koji je već prisutan na Balkanu. Buduće baziranje određenog prevoznika u Nišu, značilo bi puno za poslovno unapređenje vazdušne luke, ali i za privredno-turistički razvoj grada i okolnih regiona , po uzoru na neke evropske centre Italije i Španije a ne samo Balkana i Istočne Evrope. Predikcija broja putnika bila bi od 750.000 do čak milion putnika godišnje, naravno uz ozbiljan pristup razvoja tržišta i stimulansa prevoznika.

Osim lowcostera koji redovno saobraćaju u Nišu, švajcarski Swiss odnosno ispostava kompanije Helvetic Airways, najavio je dva nedeljna leta za period letnje sezonalnosti, ali i nacionalni prevoznik Air Serbia najavljuje pokretanje komercijalne linije, bez državnih subvencija ne nekoj od popularnih linija, kako navodi i Ministar Vesić, što će biti i obelodanjeno tokom vremena.