Air Serbia rotira dugolinijsku mrežu- Tjanđin se otkazuje
Oct 29, 2024
Smanjenje rotacija za SAD, da li se dugolinijska flota gura ka razvoju Azijskog tržišta
Nacionalni avio-prevoznik Air Serbia je objavila ukidanje (ili suspenziju do daljnjeg) linije za Tjanđin u Kini, zaključno sa 5. novembrom, kada se i prestaje sa prodajom i rezervacijama mesta na ovoj kineskoj ruti. Poslednji let za Tjanđin planiran je za 5. novembar dok je povratak za Beograd predviđen za 6. novembar 2024. U nedavnim najavama nove linije za Šangaj koja zaista otvara široko kinesko tržište i participira na ovoj izuzetno važnoj tački kineskog tržišta, Air Serbia je potvrdila stabilnost linije za Tjanđin kao i kontinuitet letova, sa dobrim operativnim rezultatima i izuzetno visokim procentom popunjenosti putničke kabine. Takođe je pomenuto i da kompanija ostaje na frekvenciji jednog nedeljnog leta, ali i da se kinesko tržište razvija novo-otvorenom linijom i dva nedeljna leta za Guangdžou, odnosno u januaru sa dva nova leta za Šangaj. Kako se i nezvanično kaže, avion pri odlasku do Tajnđina ostaje na odredištu više od 24 sata do naredne rotacije odnosno smene posade i povratka operativnog aviona, pa je tako navodno eliminacija ove linije praktične prirode, odnosno zbog prevelike koncentracije ljudstva na destinaciji, te avion provede na punoj rotaciji do Tjanđina i nazad gotovo tri dana, čime je avion zauzet, dok bi verovatno bile kompletirane skoro dve rotacije možda do Njujorka, ili čak visoko popunjene linije unutar Evrope.
Linija za Tjanđin svojevremeno je uvedena iz razloga aktuelnog odobrenja kineskih vlasti usled kovida i izolacije Pekinga u tom trenutku, koji i nije previše udaljen od Tjanđina (oko 100 kilometara), i za srpskog prevoznika važilo je ograničenje kao i za mnoge druge strane prevoznike o odobrenju destinacije. Nakon ukidanja kovid restrikcija a time i odobrenja destinacija, Air Serbia ipak odlučuje da ostane u Tjanđinu, prvo sa dve frekvencije a potom na samoj jednoj, pri čemu je ukupan performans prilično korektan a osim leta iz Pekinga, kineske kompanije Hainan Airlines konkurencije da gotovo nije ni postojalao.
Čikago i Njujork smanjeni tokom zime, moguća ekspanzija azijskih ruta
Sa druge strane, tokom zimskog reda letenja, linije ka SAD, odnosno za Njujork (JFK) i Čikago (ORD), biće nešto smanjene, tako da će recimo Čikago leteti samo dva puta nedeljno u periodu do 8. januara, dakle tokom i nakon praznika (sredom i subotom), a nakon toga ostaje samo jedan nedeljni let i to petkom. Let za Njujork i aerodrom Kenedi, biće varirajući tokom jeseni u zavisnosti od perioda, međutim nakon nove godine, ostaje na svega 2-3 nedeljna leta što je manje nego prethodne sezone kada je saobraćaj posebno bio pojačan tokom boćićnih i novogodišnjih praznika sa četiri nedeljna polaska. Razloge treba verovatno tražiti u optimizaciji flote, i možda budućeg (skorijeg) stavljanja akcenta na Azijsko tržište što bi eventualno značilo moguće povećanje broja frekvencija za Guangdžou i Šangaj obzirom na veliki broj otkazanih ili suspendovanih linija evrospkih operatora i povećanja prostora za jačanje dalekoistočnih tržišta. Nedavno je u javnosti i pomenuta mogućnost pokretanja buduće linije za Tokio pa i Seul od strane državnih čelnika i predsednika Republike lično, naročito nakon nedavne velike posete japanske delegacije i unapređenja privredne saradnje, što ima smisla svakako, međutim ukoliko se uporedi pokrivenost tržišta sa ogromnim brojem letova iz užeg i šireg okruženja ka Japanu, dugoročna odluka pokretanja ove linije teško da bi imala velikog smisla sa malim brojem frekvencija.
Ako se ponovo vratimo na zapadnu hemisferu, i tržište SAD, Air Serbia definitivno ima planove proširenja tržišta uključujući i sledeću destinaciju Majami, ali i nedavno potpisan važan ugovor o zastupanju cargo operacija na američkom tržištu, dok bi kompletno komponovanje i optimizacija dugolinijske flote A330 sa četiri aviona, možda i po uzoru (pitanje je koliko dobrom) na nekadašnji JAT, bio veliki dobro odrađeni dugoročni posao, naravno ako se sve svetske okolnosti postave u gotovo idealnu konstalaciju.