Koje su najduže avionske linije u svetu, i šta donosi budući dugolinijski saobraćaj (ultra long-haul)
Jan 13, 2025
Svakog dana na globalnom nebu se može naći, u proseku 646.642 komercijalna aviona, različitih veličina, kapaciteta i performansi, većih i manjih kompanija. Najduže svetske rute uglavnom su koncipirane na strateškim stranama sveta, dakle na distancama između svetskih metropola ili poslovno- turističkih tački koje povezuju aerodrome na različitim meridijanima. Kako avionske kompanije i proizvođači nastavljaju pomeranje granica performansi aviona, tako možemo sagledati i aktuelne rute na ultra-dugim relacijama (ultra long-haul) koje danas premašuju distance od 14.000 kilometara, mada treba napomenuti da vreme trajanja letova varira tokom godine u zavisnosti od godišnjih doba ili uslova.

Trenutno najduže linije na svetu:
- Singapore (SIN)- New York (JFK/EWR), Singapore Airlines SQ023/21 (15.350 km), let traje 18 sati i 50 minuta, avion tipa Airbus A350-900ULR
- Auckland (AKL)- Doha (DOH), Qatar Airways QR921 (14.500 km), let traje 17 sati i 15 minuta, avion tipa Airbus A350-1000
- Perth (PER)- London Heathrow (LHR), Qantas QF009 (14.498 km), let traje 17 sati i 45 minuta, avion tipa Boeing B787-9
- Dallas/Fort Worth (DFW)- Melbourne (MEL), Qantas QF022 (14.470 km), let traje 17 sati i 35 minuta, avion tipa Boeing B787-9
- Perth (PER)- Paris (CDG), Qantas QF033 (14.263 km), let traje 17 sati i 20 minuta, avion tipa Boeing B787-9
- New York (JFK)- Auckland (AKL), Qantas QF004/NZ1 (14.207 km), let traje 17 sati i 30 minuta, avion tipa Boeing B787-9
- Auckland (AKL)- Dubai (DXB), Emirates EK449 (14.199 km), let traje 17 sati i 25 minuta, avion tipa Airbus A380-800
- Shenzhen (SZH)- Mexico City (MEX), China Southern CZ8031 (14.147 km), let traje 16 sati (povratni let za Kinu ima usputno sletanje na aerodrom Tijuana u Meksiku), avion tipa Airbus A350-900
- Los Angeles (LAX)- Singapore (SIN), Singapore Airlines SQ37/SQ35 (14.113 km), let traje 17 sati i 50 minuta, avion tipa Airbus A350-900ULR
- San Francisco (SFO)- Bangalore (BLR), Air India AI176 (14.000 km), let traje 17 sati i 55 minuta, avion tipa Boeing B777-200LR

Buduće dugolinijske relacije i nova ruta Sunrise (Qantas)
Iako renomirani Singapore Airlines već duže vremena drži rekord za najduži komercijalni let, to ipak nije zabeleženi najduži let ikada postavljen bez zaustavljanja. Razlika je postignuta 2020. kada je Air Tahiti Nui obavio non-stop let Papeete (Tahiti)- Pariz koji je dobacio na 15.715 km (9.765 milja), što je bio omogućeni izuzetak zbog tadašnjih ograničenja u vezi pandemije koja je bila aktuelna, pa je let zaobilazio uobičajeno sletanje u Los Angeles na svom putu ka Francuskoj.

Međutim tokom ove godine se očekuje probijanje rekorda sa novom rutom pod imenom Sunrise route koja bi trebalo da krene do kraja 2025. Australijski Qantas ima planove da leti non-stop linije Sydney- London (17.305 km) i Sydney- New York (16.012 km). Na navedenim letovima biće korišćen specijalno konfigurisan avion Airbus A350-100, dizajniran za namenske ultra-duge relacije (ultra long-haul service). Projekat rute Sunrise nastajao je godinama, a Qantas je izveo i probne letove još 2019. godine koristeći u tom trenutku avione Boeing B787-9. Ovi letovi uključivali su neprekidna putovanja od Njujorka do Sidneja odnosno Londona i pokzali definitivnu izvodljivost budućih projekata. Probni letovi trajali su preko 19 sati, sa naravno limitiranim brojem putnika i tereta radi optimizacije performansi.
Pored australijskog prevoznika, i Turkish Airlnes takođe radi na uspostavi ovako dugih letova, dok je redovna ruta Istanbul- Sydney (14.967 km) planirana za narednu 2026. godinu, takoše budućom flotom Airbus familije A350-1000, dok su nedavno pokrenute linije Istanbul- Melbourne (preko Singapura), i Istanbul- Sydney (preko Kuala Lumpura) već uveliko u saobraćaju.

Predstojeći letovi naglašavaju težnju svetske avio-industrije za dužim, efikasnijim rutama, koristeći napredaku tehnologiji aviona za povezivanje najudaljenijih gradova, što do sada nije bilo zabeleženo, već su prevoznici globalno imali i usputna tehnička ili komercijalana sletanja na putu do najudaljenijih odredišta. Na ovdašnjim prostorima, osamdesetih pa i krajem sedamdesetih godina prošlog veka, tadašnji svetski priznati JAT držao je najdužu liniju na letu JU580 avionom DC-10-30 (70tih godina B707 preko aerodroma Karachi), Beograd- Dubai- Singapore (ponedeljkom)/Kuala Lumpur (petkom)- Melbourne- Sydney.
Ušteda vremena, goriva i drugih operativnih resursa kao i utilizacije aviona i skraćenosti rotacija, daju podstrek proizvođačima i svetskim operatorima da napreduju u cilju osvajanja tržišta i kvaliteta na svetskoj sceni.