Šta je peta vazduhoplovna sloboda
Mar 29, 2025
Avionske kompanije u današnje vreme, ali mnogo više ranije, koriste moderne avione većih kapaciteta i širokog trupa, za duge i ultra-duge linije širom sveta te je u to svrhu nekada potrebno i uz usputno sletanje i uzimanje goriva napraviti i komercijalni efekat, bez obzira na visoku avio-tehnologiju i prilične mogućnosti doleta mnogih tipova aviona. Na dugim rutama koje su uglavnom bazirane na osnovi point- to-point, operatori imaju usputna sletanja čiji su statusi regulisani međunarodnim i međudržavnim bilaterarnim sporazumima u okviru ICAO (Međunarodna organizacija za civilnu avijaciju) i to na nivou koji se zove „Međunarodne Vazduhoplovne Slobode“ kojih ukupno postoji devet, a ovog puta biće definisana jedna od najtraženijih, a to je peta vazduhoplovna sloboda. Od ukupno devet vazduhoplovnih sloboda, prvih pet su klasifikovane kao „glavne vazduhoplovne slobode u saobraćaju“, dok se preostale četiri slobode nazivaju „posebne slobode“.

Vazduhoplovne slobode su skup međunarodno priznatih prava ili privilegija koje regulišu avio-operacije komercijalnog avio-saobraćaja između različitih zemalja, a utvrđene su „Čikaškom konvencijom“ iz 1944. godine, i suštinski su postavljene da olakšaju kretanje ljudi i robe preko granica trećih zemalja avio-transportom.

Peta vazduhoplovna sloboda je pravo ili privilegija, u pogledu redovnog međunarodnog avio-saobraćaja, u situaciji kada jedna država daje drugoj državi pravo i mogućnost, da obustavi i preuzme, na teritoriji prve države, saobraćaj koji dolazi ili je namenjen trećoj državi, što je i jedna od definicija ovog statusa. Putnici i cargo se mogu prevoziti između dve strane zemlje ako početna ili krajnja tačka putovanja leži u matičnoj zemlji avio-kompanije.
Nekadašnji JAT bio je jedan od čestih korisnika pete slobode u svetu
Na ovim linijama, koje poseduju dozvole „pete slobode“ kompanijama je dozvoljeno da preuzimaju putnike i prodaju karte, odnosno cargo sadržaj, ka destinacijama treće zemlje. Dobar primer je bila i australijska ruta nekadašnjeg jugoslovenskog JAT-a na letu JU580 koji je leteo na liniji Beograd- Dubai- Singapur (nekim danima je to bio Kuala Lumpur)- Melburn- Sidnej. Tadašnjoj kompaniji bilo je dozvoljeno na osnovu prava pete slobode da uzima i komercijalno prevozi putnike i robu recimo iz Dubai-a za Singapur, ili iz Singapura za Melburn svojim tadašnjim širokotrupnim avionom DC-10-30.

U današnje vreme mnoge kompaniju spajaju recimo rute unutar Evrope da bi optimizovali popunjenost kabine sa komercijalnim efektom cele rute, kao što je primer rastuće kompanije Ethiopian Airlines koji na letu iz Adis Abebe sleće u Stokholm, i sa pravom pete slobode dalje daje mogućnost prevoza na sektoru za Oslo. British Airways poseduje čak devet ruta ovog tipa sa potvrđenim vazduhoplovnim slobodama na linijama u Južnoj Americi ili Aziji, a primer je takođe sektor originalno iz Londona pa nadalje na ruti Singapur- Sidnej ili Rio de Žaneiro- Buenos Aires itd.
