Poljski LOT obnavlja srednjelinijsku flotu- Embraer E2 ili Airbus A220
Mar 30, 2025
LOT će uskoro doneti odluku o modernizaciji i proširenju srednjelinijske flote i potvrdi tendera o nabavci 84 aviona koji bi trebalo da polako zamene aktuelnu Embraer flotu koja već 20 godina funkcioniše na kratkim i srednjim linijama u mreži. Sa jedne strane u opciji je evropski Airbus sa modelima A220-100 i A220-300 odnosno brazilski Embraer sa modelima A190-E2 i E195-E2.

Kompanija već dugi niz godina poseduje flotu Embraer sa modelima E170, E175, E190 i E195 koji su stari između 15 i 20 godina, dok sa druge strane upravlja flotom američkih tipova Boeing 737 MAX. Izbor buduće flote, kako je i naglasila kompanija, imaće uticaj na strukturu troškova, operativnu efikasnost ali i obuke odnosno održavanja nivoa obučenosti pilota.
Airbus A220 je moderni, popularni avion nove tehnologije koji je 25% ekonomičniji od svojih prethodnika a samim tim je i kandidat zbog prilične uštede troškova. Kapacitet modela A220-300 je oko 150 putnika, ima širu kabinu, veće prozore i bolju udobnost, u odnosu na konkurenciju, i ono što je bitno po tvdnjama proizvođača, model A220 bi mogao da se uklopi sa mrežom linija Boinga 737 MAX sa mogućim preuzimanjem nekih linija i time optimizuje operativnu efikasnost. Airbus navodi takođe kao kuriozitet i proizvodnju delova koja se obavlja u Evropi (40%) a neki se čak proizvode i u samoj Poljskoj što bi mogla da bude i državna strategija uključenja u podršku domaće proizvodnje i saradnje sa samim proizvođačem.

Embraer je gotovo već tradicionalno vodeći snabdevač kompanije srednjelinijske flote, troškovi tranzicije pilota i tehničke podrške održavanja sa aktuelnih modela E-Jet na mdoerni E2 program bili bi minimalni, jeftiniji i jednostavniji. Porodica modela Embraer E2 nudi slične uštede goriva kao i konkurent, pilotska i operativna struktura je gotovo identična, dolet je na istom nivou, kapacitet je sličan odnosno nešto manji sa 132 putnika, dok LOT već poseduje tri iznajmljena aviona tipa E195-E2 u floti.

Obnavljanje buduće flote trebalo bi da ide u periodu već od 2026. do 2030. godine, a konačna odluka bi mogla da se donese veoma brzo zbog generalno velike potražnje i vremena isporuke. Airbus se oslanja na Evropsku kartu, prednost operativnih troškova i iskustva putnika, dok se Embraer koncentriše na prednosti zajedničke flote, optimalnim troškovima eksploatacije i ustaljenim odnosom sa poljskom avio-kompanijom.