Cargo avio-transport u usponu; Azija-Pacifik najveći rast
Jan 10, 2024
Tokom 2023. godine došlo je do konsolidacije vazdušnog cargo transporta na globalnom nivou, mada postoji određena doza usporavanja potražnje zbog makroekonomskih prepreka i delimično usporene globalne trgovine, sa ipak dobrim signalom opšte uposlenosti cargo kompanija na ivici prelaska brojki u odnosu na period 2019. godine. IATA (Međunarodna asocijacija za avio-saobraćaj) objavljuje opšti porast cargo tražnje tokom novembra 2023. od preko 8% u odnosu na 2022. meren sa pokazateljem „cargo-tona po kilometru“ (ACTK available cargo tonne-kilometer), dok je ukupan kapacitet kod teretnih operacija zabeležio porast od skoro 13,7%, kako kaže IATA, sa najvećim porastom cargo operacija na redovnim putničkim letovima pri postavljanju tereta u donjem delu aviona od 17%, ali i sa značajnim uvećanjem kapaciteta na putničkim avionima, što se tumači kao postavka jače frekvencije linija i povećanog kapaciteta odnosno tipa aviona, uglavnom širokotrupne verzije.
Svi ovi pokazatelji reflektuju povratak potražnje za teretnim transportom, koji je još uvek nešto niži, za 2,5%, nego u periodu pre pandemije, ali su kapaciteti povećani za 4%, a popunjenost cargo prostora, odnosno load-factor u znatnom poboljšanju tokom zadnjih meseci.
Azijsko-Pacifički region definitivno prednjači na globalnom nivou u novembru 2023. po pitanju porasta potražnje, za čitavih 13,7 % a porast kapaciteta (uključukući i cargo flotu i putničku na redovnim letovima) od čak 30%, dok su mnogi prevoznici uvećali svoje flote ili zadnjih meseci u 2023. postavili ozbiljne narudžbine, kao recimo Cathay Pacific iz Hong Konga avionima tipa A350F, što pokazuje veliki uspon u Aziji.
Srednji istok beleži takođe značajno uvećanje od 13,5% obima transporta sa uvećanjem kapaciteta od 15,4%, dok je Evropa u novembru 2023. zabeležila povećanje obima cargo transporta za 6,7% što je značajno ako se uporedi sa oktobrom gde je obim bio u usponu od samo 1%. Južna Amerika je uvećala obim za oko 4% sa relativno malim uvećanjem kapaciteta od 7,7%, dok je Afrika uvećala raspoložive kapacitete za 14% u odnosu na novembar 2022.
Severna Amerika beleži najniži rast cargo tražnje na globalnom nivou sa porastom od samo 1,8% i sa uvećanjem registrovanih cargo kapaciteta od 4,8%.
Aerodrom u Hong Kongu prednjači globalno po obimu cargo transporta sa 4,2 miliona tona robe, a proširivanjem kapaciteta i uvođenjem još jedne piste, očekuje se rapidno uvećanje i do 10 miliona tona robe u narednih 2-3 godine, dok se globalno u 2024. godini očekuje promet od 111 milijardi dolara u cargo transportu sa projekcijom oporavka i pojačanog rasta do 2027. sa prometom od 210 milijardi dolara.