Pan Am dobio prvi B707 u avgustu 1958. kao simbol početka “mlazne ere”
Aug 17, 2024
Ovih dana navršava se 66 godina od kada je legendarni Pan American pokrenuo „mlaznu eru“ prvim letom dugolinijskog mlaznjaka Boeing 707, serije B707-120. Tačno 15. avgusta 1958. Pan American World Airways preuzeo je svoj prvi mlaznjak u SAD i tako naznačio novi korak u civilnoj avijaciji. Primopredaja Boinga registracije N707PA nazvanim „Jet Clipper America“ usledila je nakon izvesnog vremena jake saradnje između kompanije i proizvođača aviona. Pan Am je bio prvi korisnik ovog tipa aviona B707, a tokom vremena je imao u operativnoj upotrebi čak 137 primerka ovog svetski popularnog aviona svoga vremena. U periodu od marta 1958. godine kada je imenovani avion izašao iz proizvodnih pogona, pa sve do marta 1981. godine, kada je i poslednji avion obavio svoj let u bojama kompanije B707 prevezao je milione putnika širom planete.
Predsednik kompanije tokom perioda pokretanja tipa aviona, Huan Tripe je 12. oktobra 1955. godine potvrdio inicijalnu nabavku 20 aviona B707 uključujući i nabavku 25 komada konkrentskog aviona Douglas DC-8. Tadašnja narudzbina ovih 45 aviona procenjena je na iznos od oko 270 miliona dolara, a glavni kuriozitet nabavke i tehnološkog razvoja nove flote predstavljali su brzina, izuzetna udobnost, kapacitet i svakako dolet koji su u to vreme predstavljali napredak razvoja civilne avijacije, veći nego što je učinjen poslednjih trideset godina. Prilikom početne nabavke ovih aviona, bilo je planirano da „inicijalni korisnik“ oba tipa interkontinentalnog aviona, B707 i DC-8, Pan American, bude i ekslukzivni opertator američkog interkontinentalnog transporta najmanje godinu dana od pokretanja.
Jedini rival na svetskom tršištu u to vreme, bio je britanski De Haviland Comet, međutim zbog neadekvatnog dizajna, slabije brzine i nepopularnog performansa sa nekoliko udesa, Comet nije bio u krajnjoj trci nabavke. Avio kompanije i putnici širom sveta su u vreme pedestih godina prošlog veka jednostavno više voleli putovanje avionima Douglasa, te je proizvođač neko vreme sačekao za isporuku raznim prevoznicima unapređenog modela DC-8 sa 4 turbomlazna motora tipa P&W JT4A namenjenih većem doletu. U isto vreme Boing donosi odluku redizajna sa uvećanjem površine krila tpa 707 radi povećanje nosivosti i doleta, čime pokreće pojačanu verziju B707-320.
Prvi operativni let Boinga 707 , američkog Pan Am-a obavljen je 17. oktobra 1958. godine, nakon određenog broja letova za obuku posada, odnosno dva meseca nakon svog krštenja u kompanijskoj familiji 15. avgusta 1958. godine, sa Baltimorskog aerodroma Friendship do Pariza, a prvi komercijalni let obavljen je sa aerodroma Njujork JFK (tadašnji Idlewild airport) do aerodroma Le Burže LBG u Parizu 26. oktobra 1958.
Tokom operativne upotrebe Boinga 707, Pan American je saobraćao sa različitim verzijama ovog aviona, kao što je i serija 320, uvedena 1959. godine, dok je devet manjih modela B720 korišćeno u periodu od 1963. do 1974. uglavnom na Karipskim i južnoameričkim rutama kao i u cargo varijantama. B707-300 bio je osnova dugolinijskog saobraćaja širom sveta, uključujući i čuvene posebne linije puta oko sveta (Round the world trip).