Koje su brzine današnjih putničkih aviona- od Konkorda do Dreamlinera
Jul 18, 2025

Sedamdesetih godina prošlog veka sinonim brzine i luskuza bio je legendarni Konkord, supersonični britansko-francuski najbrži avion svoga vremena. Međutim, vremenom brzina nije značila i efikasnost, već samo ogromne troškove i stagnaciju u masovnijem optimalnom prevozu putnika. Bio je prestiž leteti Konkordom sedamdesetih i osamdesetih godina, ali je tiha optimalna brzina pobedila, kao i usklađivanje troškova, i potrošnje goriva na globalnom nivou.
Sada se leti elegantnije, brže, komfornije ali i pametnije. Razvoj digitalne tehologije doneo je mnoga unapređenja u putničkim iskustvima, pa tako česti putnici, već vrlo precizno raspolažu informacijama o svom letu, tipu aviona i tehničkim karakteristikama doleta i brzine.
U daljem tekstu, biće navedeni tipovi aviona, uključujući dugolinijske i srednjelinijske (uskotrupne), koji su danas najviše zastupljeni na globalnom nebu, dajući između ostalog i imperativ brzini krstarenja i dolaska na destinaciju.
- Concorde (Super Sonic Concorde)- nije više u upotrebi od 2003.
Maksimalna brzina 1.354 mph (2.180 km/h)
Dolet 7.200 km
- Boeing 747-8
Maksimalna brzina 659 mph (1.061 km/h)

Dolet 14.800 km (putnička verzija), 7.600 km (cargo verzija)
- Boeing 777-200LR
Maksimalna brzina 660 mph (1.062 km/h)
Dolet 15.840 km
- Airbus 380
Maksimalna brzina 634 mph (1.020 km/h)
Dolet 14.800 km
- Boeing 787 „Dreamliner“
Maksimalna brzina 593 mph (950 km/h)
Dolet 13.500 km

- Airbus 350-900
Maksimalna brzina 593 mph (950 km/h)
Dolet 15.740 km (A350-900ULR Ultra Long Range 17.900 km)

- Boeing B737 MAX-8
Maksimalna brzina 588 mph (945 km/h)
Dolet 6.500 KM
- Airbus A320neo
Maksimalna brzina 540 mph (870 km/h)
Dolet 6.500 km
