Naslovna Vesti Istorija

Prvi Boeing 747, popularni “Jumbo” poleteo 9. februara 1968.

Opensky

Feb 09, 2025

Tačno 9. februara 1968. godine, u okviru posebne fabrike Boeing u gradu Everet (Everett, Washington) poleteo je prvi mega avion svoga doba, Boeing 747 ili popularni „Jumbo-Jet“, dvospratni div koji je bio simbol, ne samo svetske avijacije, već i putovanja, ekonomije i svetskog prestiža 60tih i 70tih godina prošlog veka. Prvi avion Boeing 744-121 nosio je registraciju N747O, poleteo je na svoj prvi zvanični let kojim je posada tada iskusnih probnih pilota (cpt Jack Wadell, f/o Brien Wygle i f/e Jesse Wallick) upravljala postizanjem fantastičnih performansi „aviona koji se leti sa dva prsta oko upravljača“ kako su naveli članovi posade.

PAN AM prvi korisnik B747

Prvi „Jumbo“ bio je ofarban u tradicionalne prototipne boje u tom trenutku, kombainaciju braon-crveno-bakarno- žute boje. Avion koji je nosio naziv „City of Everett“ bio je svetsko čudo, okružen velikim brojem ljudi na fabričkom prostoru Paine Field. Boeing 747 poleteo je brzinom od 164 milja na sat (264 km/h) i popeo se na visinu od 2000 stopa (oko 600 metara) a zatim napravio veliki krug oko aerodroma na visini od 15500 stopa (oko 4,7 km). Posada je, kako se navodi u tom trenutku, odradila veliki broj uspešnih testova, uključujuću bočno proklizavanje i simulirani gubitak hidraulične snage, da bi avion sleteo natrag na Paine Field nakon nešto manje od dva sata leta, pri brzini od 150 milja (240 km/h). Izjave pilota nakon prvog leta bile su pune impresija, a kapetan je jednostavno nazvao ovaj avion „pilotov san“. Avion je kasnije tokom godine testiran u rigoroznom programu, da bi nakon 1.400 sati probnih naleta, FAA sertifikovao avion u decembru 1969. godine a prvi korisnik postao je PAN AMERICAN 22. januara 1970. godine.

Model Boeing 747 imao je raspon krila od 60 metara, dužinu trupa 70,6 metara, visinu krstarenja 40000 stopa odnosno oko 12,1 km pri brzini od 965 km/h.

Queen of the skies

Tokom duge karijere do sada, Boeing 747 imao je 64 gubitaka, od kojih su 32 aviona bili bez fatalnih ishoda. Ovaj avion nazvan je, a i danas nosi tu „titulu“, Kraljice neba (Queen of the skies), koji je označio revoluciju avio-putovanja sa dva prolaza među sedištima, i bio u mogućnosti da ponese veliki broj putnika na udaljenim svetskim distancama. U periodu od 1968. pa do današnjih dana veliki broj verzija ovog aviona poleteo je svetskim visinama, u putničkim i cargo verzijama (poseban kuriozitet je mogućnost otvora nosa aviona za utovar robe) od serije 100, 200, SP, 300, 400 pa do tehnološki najmoćnijeg 800. Poslednji avion tipa „Jumbo“ B747 proizveden je za američkog cargo operatora Atlas Air u teretnoj verziiji B747-8F (N863GT) 6. decembra 2022. a isporučen krajem januara 2023.

Budućnost i naslednici

Dok je globalna pandemija 2020. godine ubrzala nažalost, penzionisanje ovog izuzetnog tipa aviona, namere proizvođača Boeing nastavljene su sa budućim tipom B777X, a suštinski naslednici osvajanja svetskog neba i dugih ruta postali su B777X, B787, A350 kao deo budućih tehnologija nove generacije aviona.