Naslovna Vesti Istorija

Da li su aerodromi Tirana i Beograd glavni rivali Zapadnog Balkana

Opensky

Oct 24, 2024

Tirana ove godine očekuje oko 10 miliona putnika

Krajem 2024. godine aerodrom Rinas „Majka Tereza“ Tirana očekuje da iskaže rezultat od bezmalo 10 miliona putnika što bi trebalo da unapredi rezultate u odnosu na prošlu godinu kada je prevezeno 7,2 miliona putnika, dok je za prvih 9 meseci 2024. opsluženo već 8,4 miliona putnika. U isto vreme, još uvek lider Zapadnog Balkana, aerodrom „Nikola Tesla“ u Beogradu iskazuje svoj performans na uzlaznom nivou, te je 2023. opsluženo 7,9 miliona putnika, dakle još uvek više nego u Tirani, ali se sa prva tri kvartala beleži 6,5 miliona putnika. Međutim, izuzetna ulaganja glavnog albanskog aerodroma, otvorenost ka operatorima, ogromna dijaspora, pre svega u Italiji ili Nemačkoj čine takođe uzlaznu lestvicu izuzetnom u odnosu na Beograd.

Grupa „Kastrati“ koja je preuzela upravljanje aerodromom u Tirani 2019. godine i sa udelom kapitala u iznosu od 100% postavila je velike ambicije razvoja, što je glavna albanska vazdušna luka i doživela zadnjih godina obarajući rekorde u celom regionu, sa planiranim ulaganjem od 200 miliona eura, a kapacitet i infrastruktura već su i unapređeni. Ovaj aerodrom trenutno nudi mrežu od preko 116 destinacija pružajući veliki izbor aerodroma, pre svega u Evropi ali i šire. Aerodrom je baza za albanskog operatora Air Albania i niskobudžetni Wizzair, međutim izuzetno važno regionalno čvorište posle Hrvatske i za Ryanair koji saobraća na čak 22 rute iz Tirane, a treba napomenuti i veliki broj redovnih prevoznika počevši od odlično pozicioniranih kompanija kao što su Air Serbia, ITA Airways, Swiss, Austrian, LOT, Iberia, Aegean i British Airways, pa do sezonskih, i prevoznika koji lete tokom cele godine kao što su Easyjet, Air Baltic, Jazeera, Flydubai, Sunexpress, TUI i mnogi drugi.

Novi terminal i dobra iskustva putnika

Uvođenje novog terminala na preko 50.000 kvadrata i tehnološki unapređen prihvat i otprema putnika i prtljaga pretvaraju ovaj objekat u tačku vrhunskih kapaciteta i visokog nivoa usluge. Kompanija naglašava i pojednostavljenje procesa upravljanja sa svim avio-prevoznicima i postavljanje kompromisnih rešenja u cilju unapređenja kvaliteta. Aerodrom je već opremljen elektronskim kapijama za brzu obradu i kontrolu putnika (E-gates) dok će Beograd to tek sada incirati u narednom periodu. Proširenje prostora i kapaciteta za pasošku kontrolu svakako poboljšava efikasnost imigracionih procedura. I-PORT sistem instaliran u terminalu omogućava putnicima skeniranje pasoša i momentalno štampanje boarding karte, a veliki broj kioska za samostalnu regitsraciju putnika dobija na još većem značaju. Infrastruktura povećava i broj parking pozicija za avione što daje mogućnost uvećanja kapaciteta i najavljenog baziranja većeg broja niskobudžetnih prevoznika Wizzair odnosno Ryanair.

Veliki broj letova, pre svega prema Italiji, daje odličnu ponudu razumnih cena što naravno stimuliše putovanja ovog dela Balkana, pa tako dolazi i do neželjenog odliva putnika sa područja Crne Gore iz razloga dobrih cena i raznovrsne ponude tokom cele godine, te su Aerodromi Crne Gore i preduzeli razne stimulativne akcije unapređenja saobraćaja radi zadržavanja ili uvećanja broja putnika.

Beogradski aerodrom još uvek drži tradicionalni primat u regionu, imajuću u vidu poziciju, izuzetno jakog nacionalnog avio-prevoznika, i potencijal Cargo saobraćaja, međutim nikako ne treba zanemariti brz rast Tirane kao takođe dobro strateški pozicionirane tačke, i ono što je veoma respektabilno u ovom delu Balkana, a tiče se poređenja sa Beogradom, u Tirani postoji jasnija vizija i daleko motivisanije i disciplinovanije ljudstvo koje grabi svoj deo surovog avio-tržišta.