Naslovna Vesti Istorija

Wizzair utvrđuje regionalno tržište- trening centar za obuku pilota i jačanje prisustva na Zapadnom Balkanu

Opensky

Aug 04, 2025

Wizzair je nakon zatvranja svoje divizije Abu Dhabi, koja je bila inicirana 2021. godine, drastično smanjio ugovorene porudžbine tek uvedenog dugolinijskog i tehnološki modernog aviona Airbus A321XLR sa 47 na svega 10-15 porudžbina. Planirana ekspanzija dugog dometa ka Aziji, odnosno iz Evrope ka nekim drugim širim tržištima sada menja dimenziju, i kompanija će verovatno prestruktuirati okvire nabavke ovog aviona na opcije A321neo koji bi unapredili određena tržišta unutar Evrope, a u priličnoj meri i razvoja područja Zapadnog Balkana.

  • Wizzair je unapredio svoje prisustvo u Beogradu baziranjem i četvrtog aviona, kao i pojačanjem postojećih frekvencija odnosno uvođenjem novih (Alikante i Fridrishafen) što znači pojačanje saobraćaja za oko 24%. Udeo operacija u Beogradu definitivno nosi primat posle nacionalnog prevoznika Air Serbia sa raspoloživih 175.000 sedišta tokom juna ove godine. Pri tome je Niš pojačao operacije obnovom linije za Dortmund i ukupnih pet destinacija sa tog aerodroma.
  • Dalja ekspanzija Bosansko-hercegovačkog tržišta i pojačanje operacija Rajanera iz Sarajeva, uslovili su i jačanje ponude Wizzair-a sa 4 linije, ali i ukidanjem rute za Abu Dhabi odnosno za London Luton usled aktuelne kompetencije sa irskim prevoznikom. Tuzla je nakon javnog poziva stimulisala Wizzair za baziranjem dva aviona na tom aerodromu sa 9 novih linija od septembra 2025. nakon dve godine od prethodnog zatvaranja saobraćaja. Kantonalna Vlada je izdvojila 615.000 eura na ime subvencionisanja saobraćaja za inicijalnu prvu godinu poslovanja, dok će se godišnje finansiranje povećavati na milion eura u sledeće dve godine.
  • Severna Makedonija je verovatno i najznačajniji nosilac razvoja ove kompanije u regionu sa planiranim saobraćajem iz Ohrida ka Bazelu, odnosno još 4 destinacije kao deo subvencija aerodroma. Skoplje će bazirati i šesti avion na tom aerodromu i takođe značajno proširiti delovanje ka još 5 destinacija u okviru postojeće mreže i jačanja frekvencija, dok će se neznatan broj ruta smanjiti odnosno ukinuti kao što je linija za London Luton ili Ajdnhoven. Najznačajnije tržište u Skoplju definitivno ostaje Nemačka sa čak 9 linija.
  • Aerodromi Crne Gore su intezivirali svoje aktivnosti na polju razvoja saradnje između tog aerodromskog operatora i kompanije Wizzair, tako da se uz postojećih 5 linija iz Podgorice očekuje proširenje saobraćaja i vrlo moguće baziranje jednog ili dva aviona na tom aerodromu. Wizzair je tokom prethodnih sastanaka, kao i najsvežijih razgovora između menadžmenta aerodroma, Ministarke saobraćaja Maje Vukićević i predstavnika Wizzar-a izrazio zainstersovanost za baziranjem dva aviona i otvaranjem novih linija početkom 2026. godine, kao deo regionalnog razvoja i jačanja međunarodne povezanosti Crne Gore  putem konkurentnog razvoja i pristupačnosti, ali i kontratežu prisutnom Rajaneru koji leti na 9 destinacija.
  • Najambiciozniji kompanijski planovi verovatno su locirani u Tirani, koja je i pretendent regionalnog lidera low-cost saobraćaja. Uz konkurentski Rajaner koji saobraća ka 21 destinaciji iz Tirane, dok Wizzair leti ka čak 56 destinacija u 18 zemalja. Uz pokretanje 3 nove linije za Maltu, Larnaku i Malagu, Wizzair će kompletirati bazu sa 14 baziranih aviona na tom aerodromu. Aerodromom Rinas kraj Tirane upravlja grupa „Kastrati Aviation Holding“ sa 100% udela kapitala, koja je napravila jedan vrlo značajan razvojni korak, odnosno zajednički trening centar tog aerodromskog operatora i kompanije Wizzair za obuku novih pilota, ali i razvoja kompanije u regionu.

Wizzair suštiniski poseduje relativno mali broj baziranih aviona i operacija u Beogradu i Nišu u odnosu na region, što je i logično kada nacionalni avio-prevoznik Air Serbia drži ozbiljan primat u Jugositočnoj Evropi, ali isto tako treba računati i na tihi, realno ne baš agresivni razvoj Wizzair-a koji evolucijom ozbiljno pokriva tržište Zapdnog Balkana, bez obzira na primat Rajanera, pre svega u Hrvatskoj pa onda i u Tirani. Jedini operatori na liniji između Beograda i Crne Gore su Air Serbia i Air Montenegro, Wizzair nema pravo održavanja linija na nekadašnjim linijama unutar bivše Jugoslavije, ali u dgolednoj budućnosti realno treba očekivati i tu opciju, koja će verovatno amortizovati tržište pojačanom ponudom i povećanjem broja raspoloživih sedišta.