Naslovna Vesti Istorija

Evropski aerodromi vraćaju pozicije pre pandemije; Minhen 14 destinacija u Aziji, Budimpešta čvorište kineskih linija

Opensky

Jan 30, 2024

Tokom protekle godine došlo je do unapređenja saobraćaja na gotovo svim svetskim aerodromima, sa impresivnim rezultatima, rastom prometa putnika, operacija ali i ekspanzije azisjkih linija. U ovom trenutku neke vazdušne luke prave ozbiljne zalete i postavke dolazećeg letnjeg reda letenja, a po svim prognozama i očekivanjima, ova 2024. trebalo bi da bude godina koja će konačno prevazići svojevremeni sunovrat saobraćaja i redukciju velikog broja inetrkontinentalnih linija.

Aerodrom Minhen već u ovom trenutku prevazilazi nivo prometa pre pandemije 2019. ostvarivanjem 107 nedeljnih letova ka regionu Azije, sa ostvarenim rekordnim brojem nedeljnih letova do 14 destinacija u istočnoj i južnoj Aziji, uključukući devet operatora u narednom letnjem redu letenja 2024. što pokazuje snažan porast i samu potražnju za avio transportom. Azijske destinacije uključuju aerodrome kao što su Singapur, Peking i Tokio, sa različitim motivima putovanja i strukturom putnika. Ovo pokazuje i strategija Lufthanse koja je ponovo bazirala nekoliko aviona tipa Airbus A380 uključujući linij ka Delhiju, Peking i za Osaku pre svega zbog velikog kapaciteta mesta.

Aerodrom u „Ferenc List“ u Budimpešti takođe ima impresivni rast saobrćaja i azijskih destinacija, sa pre svega pojačanim frekvencijama ka Kini. Kompanija Shanghai Airlines namerava da unapredi liniju Šangaj-Budimpešta sa 3 nedeljna na svakodnevni let, kao i Air China sa takođe svakodnevnim rotacijama na liniji za Peking. Ovaj strateški razvoj ima jasan cilj nadgradnje saobraćaja sa Kinom u ovom delu Evrope gde je naravno i Srbija, bez obzira što nacionalni avioprevoznik Air Serbia ima redukovanu liniju za Tjanđin, i što se ipak razvoj ka kineskom tržištu kreće uzlaznom linijom verovatnim pojačavanjem frekvencija za Šangaj i eventualo Gvangdžou, a to je opet u jednoj regionalnoj simbiozi razvoja i dopune u ponudi gotovo cele jugoitočne Evrope.

U Budimpešti je nivo putnika dostigao broj od 14,7 miliona, što je 91% nivoa prepandemijskog broja putnika, dok je rast cargo operacija dostigao 200.000 tona odnosno uvećanih 50% robnog prometa u odnosu na 2019. dok se za ovu godinu očekuje 17 milona putnika, a predviđanja kažu da je rast infrastrukture i projekat trećeg terminala neminovnost zbog porasta saobraćaja, posebno ka azijkom regionu, a to znači pored Kine da su i linije za Seul, Dohu i Dubai prioritet unapređenja.

U Beču se najavljuje veliki povratak japanskog prevoznika ANA koji bi frekvencijom od tri nedeljna leta za Tokio Haneda trebalo da povrati svoju poziciju od pre skoro četiri godine kada je zbog pandemijske sutuacije i ova linija bila suspendovana, dok kineska Air China potvrđuje let za Peking sa unapređenjem na dnevnom nivou avionom A350-900. Emirates povećava kapacitet na Airbus 380 tokom lenjeg perioda, a uz sjajne rezultate prometa sa skoro 30 miliona putnika tokom prošle godine, izveštaji ukazuju na ekspanziju dugolinijskog saobraćaja prvenstveno ka Aziji (Bangkok i Taipei) i SAD (Njujork), gde je udeo nacionalnog prevoznika Austrian Airlines priličan sa 19 dugih linija od čega su 6 linija okrenuta severno-američkom kontinentu.