Evropski avio-prevoznici ukidaju linije ka Kini, navode se teški tržišni uslovi
Oct 10, 2024
Nedostupnost ruskog vazdušnog prostora uzrokuje veće troškove
Zadnji u nizu prevoznika koji polako otkazuju svoje rute ka Kini je i Skandinavski SAS koji je najavio prekid saobraćaja iz Kopenhagena za Šangaj Pudong, od 10. novembra ove godine, te se posle višedecenijskog letenja saobraćaj ka Kini završava u ovom trenutku. Tržište Kine ipak ostaje važno za kompaniju pa tako očekuje i moguću obnovu letova u nekom srećnijem trenutku. Putnici su obeštećeni, sa refundiranim kartama, ili reruritarinim itinererima, međutim ostaje pitanje daljeg prosperiteta i pokrivanja ovog tržišta. Kompanija je do sada letela tri puta nedeljno na ovoj ruti modernim avionom A350-900, ali sada nastavljaju kineski operatori. Jedina destinacija u Aziji koju će SAS opsluživati je Tokio (Haneda) i sezonski saobraćaj za Bangkok, dok Peking i Hong Kong nisu ni obnovljeni nakon pandemije 2019. godine. SAS najavljuje prebacivanje aviona za nove rute kao što je i Sietl odnosno pojačanje postojećih u saradnji sa svojim novim partnerima u okviru Sky Team alijanse.

Evropski prevoznici ukidaju kineske rute
Poljski LOT je takođe najavio prekid dugogodišnjeg, može se reći i tradicionalnim saobraćajem sa Kinom, pa će letovi Varšava- Peking (Daxing) imati opciju kineskog Star Alliance partnera Air China koja nastavlja saobraćaj ka Poljskoj. Lot je do sada leteo na oba Pekinška aerodroma, i Capital i Daxing, ali se stavri menjaju, te geopolitika uslovljava očigledno i vazdušne puteve.

Još neki evropski prevoznici kao što su britanski British Airways (ukida Peking Daxing takođe), Virgin Atlantic i nemačka Lufthansa (ukida Peking Capital) nisu baš dobili borbu sa kineskim rivalima iz prostog razloga restrikcije ruskog vazdušnog prostora koji iziskuje veće troškove, pre svega zbog goriva i amortizacije, i trajanja leta koji je duži za dva i više sati kada se leti okolnim zaobilazećim rutama, sa svakako stvorenom nelagodnošću i nezadovoljstvom među putnicima i neizvesnim „hvatanjem“ tranzitnih konekcija ka drugim tačkama.

Dok se Evropski operatori bore sa svim navedenim teškoćama, kineske avio-kompanije povećavaju u Evropi svoje kapacitete, frekvcencije letova ali i šire mrežu destinacija. Broj raspoloživih mesta na rutama ka Evropi kod kineskih prevoznika daleko je premašio kapacitete pre perioda pandemije pa se tako sada nude udobni letovi novim širokotrupnim avionima, sa kraćim trajanjem puta i inflight kabinskom uslugom uključujući i odličan izbor hrane i pića, što njihove proizvode čini izuzetno kompletnim. U isto vreme evropski prevoznici protestuju kod evropskih vazduhoplovnih vlasti tražeći dodatne namete odnosno takse za kineske operatore radi nefer odnosa na tržištu odnosno rutama, međutim za sada unutar Evrope ne postoji nikakav plan rešavanja ovakvih činjenica.

Da li Air Serbia ima šansu velikog širenja krila ka kineskim destinacijama
Srpski nacionalni avio-prevoznik u svom „mikrokosmosu“, u isto vreme promptno razvija isto tržište, pa je tako, da podsetimo, pored već uspostavljene linije za Tjanđin, nedavno pokrenula i liniju za Guangdžou Canton sa dva nedeljna polaska, dok je zvanična najava nove linije upravo za Šangaj Pudong zabeležena za 11. januar 2025. Pored navedenih linija ka NR Kini srpskog avio-prevoznika, tu su i kineske kompanije kao što je Hainan koji leti za Peking Capital i velika China Southern na liniji za Guangdžou iz Beograda. Osim otvaranja tržišta ka Kini Air Serbia je i napravila i blisku saradnju u svim komercijalnim i operativnim oblastima saradnje sa kompanijom China Southern, a stižu i najave još nekih zainteresovanih kompanija da pokrenu Beograd kao što je Xiamen Air. Da li će i Air Serbia u skladu sa optimizovanom širokotrupnom flotom iskoristiti ove rokade ne evropskom tržištu ka Kini ostaje da vidimo u narednom periodu.
