Naslovna Vesti Istorija

IATA prognozira potencijal novog aerodroma Varšava CPK

Opensky

Feb 06, 2025

Po procenama stručnjaka iz oblasti avijacije i međunarodne asocijacije za vazduhoplovstvo (IATA), očekuje se da će novi aerodrom u Varšavi (CPK) opslužiti preko 32 miliona putnika u svojoj prvoj godini rada (2032. godine) a da se do kraja 2040. očekuje i više od 40 miliona putnika, uz sva očekivanja da će CPK biti važno putničko i cargo čvorište. Do otvaranja ovog projektovanog aerodroma, prvo će prethoditi, kako se još navodi od strane novog CPK aerodroma, modernizacija i unapređenje aktuelnog aerodroma „Šopen“ i drgog regionalnog aerodroma „Modlin“ u Varšavi.

Kompanija CPK (Centralny Port Komunikacyjny) je tokom napredovanja svih projekata, istakla i svoje prognoze avio-saobraćaja zajedno sa predstavljanjem i postavkom od strane IATA-e. Aerodrom u Varšavi koji bi trebalo da počne sa izgradnjom 2026. godine, a otvoren za upotrebu 2032. godine, imaće kao što je i rečeno u uvodnom delu, 32 miliona putnika u prvoj godini rada, odnosno preko 40 miliona putnika do 2040. godine. Dizajniran da odgovori na rastuću potražnju za dugolinijskim i tranzitnim saobraćajem, CPK ima za cilj da pozicionira Poljsku kao glavnog igrača u globalnoj avijaciji i Istočnoj Evropi, povezujući efikasnije Evropu, Azije i Severnu Ameriku. Prema podacima IATA, aerodrom je predviđen da bude i cargo čvorište sa obimom cargo saobraćaja koji će porasti sa 200.000 tona godišnje u 2030. na gotovo 1,5 miliona tona robe 2060. godine.

Strateški rast Poljskog tržišta u avio-saobraćaju

IATA studija po ovom pitanju naglašava kritičnu potrebu da CPK ublaži ograničenja kapaciteta na sadašnjem aerodromu „Šopen“, za koji se očekuje da dostigne svoju granicu od 26 miliona putnika godišnje do 2029. godine. Bez dobro planiranih investicija na „Šopenu“, Poljska bi se suočila sa stagnacijom u razvoju saobraćaja glavnog čvorišta i smanjenom sposobnošću da proširi svoju mrežu dugolinijskih ruta, a ceo proces razvoja je predviđen u fazama omogućavajući poljskom nacionalnom prevozniku LOT Polish Airlines da proširi svoje dugolinijske operacije.

„Prognoze potvrđuju da svaka investicija mora biti na čvrstim osnovama, odnosno brojkama, a u slučaju CPK mi čemo se osloniti na njih“ izjavio je Maciej Lasek, zamenik Ministra infrastrukture koji je ovlašćen od strane Vlade za ovaj projekat.

Povezivanje Evrope sa svetom

Sva su očekivanja da će CPK podstaći tranzitni saobraćaj fokusiranjem na duge rute i korišćenjem strateške lokacije Poljske na raskrsnici glavnih globalnih vazdušnih koridora. Do 2035. godine, transferni putnici činiće oko 37% saobraćaja aerodroma CPK, što je uporedivo recimo sa aerodromima kao što su Minhen ili čak Amsterdam. CPK će takođe, po predviđanjima, privući i veliki broj lokalnih odlazećih putnika, dok je veliki deo prihoda predviđen od uslužnih delatnosti kao što su trgovina, ugostiteljstvo, parking, javni prevoz, odnosno od delatnosti koje nisu deo vatduhoplovnog poslovanja.

Razvoj CARGO operacija takođe će činiti značajnu ulogu u unapređenju aerodroma i jačanju kapaciteta ponude Poljske u teretnom avio-saobraćaju, što bi još značilo da će oko 45% obima tereta dolaziti od namenskih cargo letova i kurirskih odnosno logističkih usluga, dok bi preostalih 55% bilo korišćeno za cargo kapacitete na putničkim letovima odnosno avio prevoznicima.

Inovacije i održivost

Dizajn budućeg CPK aerodroma je u skladu sa globalnim trendovima održivosti u avijaciji. Aerodrom će uključiti i energetski efikasne terminalne sisteme, maksimizirati upotrebu održivog avionskog goriva (SAF) i podržati multimodalni transport svojim integrisanim železničkim sistemom velikih brzina. Do 2032. godine otvaranje prve poljske brze železniče veze između Varšave, Lođa i aerodroma CPK, dodatno će poboljšati povezanost, sa proširenjima do Vroclava i Poznanja do 2035. godine.

Kako je naglasio IATA konsalting tim, koji predstavlja preko 320 kompanija iz 120 zemalja, otvaranje aerodroma CPK će značajno poboljšati indeks povezanosti Poljske i ojačati njenu poziciju kao jednog od ključnih igrača u globalnoj avijaciji. Sa izgradnjom koja počinje 2026. i radom 2032. godine, CPK je spreman, kako se još naglašava, da transformiše Poljsku u veliki transportni i logistički centar „u decenijama koje dolaze“.