Naslovna Vesti Istorija

Kako situacija na Bliskom istoku utiče na protok avio-sabraćaja

Opensky

Oct 07, 2024

Letovi za Beirut pod suspenzijom

Tokom krize u regionu Bliskog istoka i Libana došlo je do priličnog poremećaja u protoku avio-saobraćaja, kao i širem području uključujući i Iran i zonu Persijskog zaliva. Određene kompanije, kao što je Emirates, Etihad  i Qatar Airways trenutno su suspendovale letove ka Jordanu, Iranu i Iraku, kao i kompletan saobraćaj za Beirut, uključujući i low-cost ispostavu Fly Dubai zbog privremenih zatvranja vazdušnih prostora. Iran Air je definitivno otkazao letove za Beirut do daljnjeg kao i irački Iraq Airways.

Ostale kompanije, uglavnom iz Evrope i Amerike suspendovale su svoje letove na različitim nivoima ili periodima, kao što je grčki Aegean, Air France, Air Baltic, Air Algerie, KLM, Air India, Bulgaria Air zatim španska Air Europa, dok je američka Delta Airlines suspendovala letove za Njujork do kraja decembra, kao i Lufthansa i turski Turkish Asirlines. Britanski low-coster EasyJet suspendovao je svoj saobraćaj do kraja marta 2025. a italijanska ITA,  obustaviće letove za sada do kraja oktobra. Poljski LOT obustavlja saobraćaj za Beirut do daljnjeg.

Tranzitni saobraćaj utiče na kašnjenja i poremećaje konekcija na aerodromima regiona

Obzirom na ogromnu gustinu saobraćaja i frekvenciju polazaka, pre svega zalivskih kompanija Emirates ili Qatar Airways, veliki broj putnika iz Evrope ili SAD nastavlja tranzitno svoja putovanja ka Aziji ili Australiji, međutim standardizovani tranzitni procesi sa optimanlnim vremenima gube na svojstvu, pa se tako u velikim čvorištima kao što je Dubai ili Doha stvaraju ogromna zagušenja dolazećih tranzitnih putnika koji kasne zbog dužeg trajanja letova iz Evrope. Ogromni poremećaji kod avio kompanija stvaraju kolapse, neadekvatnost ili nemognoćst smeštaja i opsluge zakasnelih putnika, što opet stvara haotičnu sliku ali i ogromne vanredne troškove i stravičan pritisak na opštu organizaciju aviona, letova i posada.

Avio kompanije koje recimo iz Evrope lete ka zalivskim čvorištima imaju standardnu rutu preko srednje Evrope, Balkana i Turske i u tom slučaju uobičajena ruta ide preko Irana i tokom zaliva do odredišta. Međutim usled aktuelnih promena, vazdušni prostor zatvoren zbog vazdušnih napada širom Bliskog istoka, dovodi kompanije u situaciju da koriste duže rute okolnim pravcima, pa tako uzevši za primer let Qatar Airwaysa QR12 iz Londona za Dohu, imamo situaciju gde je menjana ruta pravcem jugoistoka za Atinu, preko istočnog Mediterana do Egipta preko Sinaja, pa preko Crvenog mora pa Saudisjke Arabije do Dohe, pri čemu imamo kašnjenje od oko sat vremena i 500 dodatnih pređenih milja. British Airways je na svom putu za Dubai morao da napravi tehničko sletanje u Larnaki radi uzimanja dodatnog goriva, dok je recimo Air France na putu iz Pariza za Bombaj , zbog zatvorenog neba Irana i Iraka odlučio da se vrati za Pariz iz regiona Bliskog Istoka.

Veliki broj konekcija je ugrožen zbog poremećaja letova

Gubljenje konekcija, kašnjenja, smeštaj putnika, prtljag, gužve, sve su to neopisivo stresni izazovi za kompanije ali i aerodrome, pa je recimo u nekom trenutku u Dohi bilo vezano 20 lančanih zakasnelih evropskih letova koji su napravili opšti kolaps na aerodromu od nekoliko sati. Što se tiče prava putnika, pre svega unutar Evrope, zakonski su putnici pokriveni sa određenim pravima kompanzacija ili nadoknade troškova ukoliko su problemi prouzrokovani od strane samih pevoznika, međutim aktuelni sukobi koji na raznim područjima stvaraju opstrukcije saobraćaja, restrikciuje preleta i bezbednosna preusmeravnja tretiraju se „kao vanredna okolnost“ te kompanije nisu u obavezi proceduralno da isplaćuju nadoknade, osim ukoliko sami to ne odluče kao pojedinačni slučajevi kompanijske dodatne dobre volje. Ono što se mora pomenuti kao upozorenje, jeste da usled propuštenih letova odnosno gubljenja konekcija na odredištima putnici mogu provesti i po nekoliko sati ili dana dok kompanije ne  reše njihove statuse i ne „rerutira“ ih nekim drugim putem.

Pošto su rute preko ruskog i ukrajinskog neba zatvorene za zapadne avione, pre svega ka Kini odnosno dalekom Istoku opcije se sužavaju svakodnevno, imajući u vidu da su mnogi recimo evropski prevoznici leteli ka Aziji i po dva sata duže zaobilazeći ruske prostore. Sada je situacija još dramatičnija u pogledu puteva i ruta, te velike trzavice i svakodnevne fluktuacije u protoku saobraćaja, ostavljaju putnike pod velikim pritiskom, koji su do sada svakodnevno u vremenskim rokovima koristili tranzitne tačke u Dubaiu, Bahreinu ili Dohi recimo, da preispituju svoje namere oko planiranih putovanja ili da traže druge opcije da bi stigli do nekih Azijskih ili Australijsko Pacifičkih tačaka usled bezbednosne i humanitarne katstrofe u Libanu ali i u drugim područjima regiona.