Naslovna Vesti Istorija

Problemi sa prtljagom se smanjuju, kaže IATA

Opensky

May 12, 2024

Na osnovu zadnjih istraživanja Međunarodne asocijacije za civilnu avijaciju (IATA) broj problematičnog prtljaga u svetu se smanjuje. Na osnovu međunarodne rezolucije 753, koja zahteva praćenje prtljaga pri prihvatu, učitavanju, prenosu i dolasku, od 155 aerodroma čak 94 aerodroma kaže da 44% avioprevoznika sprovodi adelvatno ovu rezoluciju a 41% njih kaže da je u toku kompletnog sprovođenja. Kao primer se navode svetski regioni, pa tako imamo sprovođenje od 88% procedura i Kini i severnoj Aziji, 60% u Americi, 40% u Evropi i Pacifiku i svega 27% sprovođenja regulativa u Africi. Oko 75% upitnih aerodroma u svetu ima mogućnost praćenja celokupnog prtljaga, a po rezoluciji 753 koja podrazumeva celokupno skeniranje kompletnog prtljaga na četiri ključne tačke, prilikom prijave, prilikom utovara na let, na ugovorenoj tački transfera (prenos čuvanja prtljaga) i prilikom primopredaje na linijski let određene avio-kompanije ili ovlašćenoh handlihg operatora, a prtljag po veličini i volumenu varira pa tako egzistira 5-15 miliona velikih komada prtljaga i 15-40 miliona ogromnih mega komada, dok 75% aerodroma ima sposobnost manipulacije mega prtljaga, a od toga 85% glavnih (major airports) aerodroma, 82% velikih aerodroma i 61% srednjih aerodroma.

Praćenje prtljaga tokom putanje prilično smanjuje sveukupno pogrešno rukovanje i svakako pomaže avio-kompanijama da ubrzaju isporuku problematičnog prtljaga na bazi kašnjenja ili oštećenja, a u isto vreme putnici svakako imaju daleko veće poverenje u prevoznike da će neometano podići svoj kofer po sletanju na određenom karuselu odnosno traci za isporuku prtljaga. Optičko skeniranje bar-koda je dominantna tehnologija koja je sprovedena na ogromnoj većini apliciranih aerodroma (73%) dok je još efikasnije praćenje prtljaga pomoću RFID (radio frekvencijske identifikacije) sprovedeno na 27% aerodroma gde se sprovodi anketiranje. IATA inače vodi prelazak na industriju sa relativno zasterele tehnologije prenošenje poruka tipa B do moderne razmene prtljaga na osnovu XML standarda (sistem zasnovan na informacijama u modelu podataka avio-industrije AIDM) sa početkom inicijacije 2024. godine.

Tokom 2022. godine, globalni nivo problematičnog prtljaga bio je na nivou 7,6 na 1000 putnika, po izveštajima SITA (Međunarodne organizacije za komunikaciju u avijaciji), a najveći broj izgubljenog ili zakasnelog prtljaga dopremljen je putnicima u roku od 48 sati. Globalna kampanja se fokusira na prikupljanje podataka i impelemtacije avio-kompanijama koje bi ih u budućnosti i sprovodile uz poboljšanje operativne efikasnosti.