Naslovna Vesti Istorija

Airbus A320neo- evolucija od 1984.

Opensky

Jun 22, 2024

Široko rasprostranjeni tip aviona Airbus 320 pokrenut je 1984. a Air France postaje prvi operator 1988. godine, dok je vremenom ovaj avion našao mesto širom sveta među raznim prevoznicima sa svojom fleksibilnošću za namenu operacija svih vrsta prevoznika a svakako i low-cost kompanija. Airbus je vremenom ponudio dve verzije tipa A320, originalni model A320ceo (Current Engine Option) ali i noviji model A320neo (New Engine Option) koji je predstavljen 2016. godine, a inicijalni korisnik postaje nemačka Lufthansa.

A320neo New Engine Option

Glavna karakteristika unapređenja ovog modela je njegov novi motor koji je dostupan u dva tipa, Pratt n Wittney (Pure Power) PW1100G-JM i CFM International LEAP-1A koje odlikuje manja potrošnja, tiši su i veoma bitno, oogućavaju duži dolet što se pokazalo uzuzetno efikasno u saobraćaju gde su posebno low-cost prevoznici unapredili svoju strategiju. A320 takođe poseduje odraz prepoznatljivosti na aerodromima, a to su zakrivljeni vrhovi krila tzv „sharklets“ koji smanjuju otpor, poboljšavaju uzgon i smanjuju potrošnju goriva do 3% u odnosu na prethodne modele, a iako dodaju težinu aviona sharkleti poboljšavaju ukupni performans pri operacijama.

Kabina modela A320neo uključuje bolju presurizaciju, veći prtljažni prostor, smanjenu buku i prijatno LED osvetljenje koje omogućava veću udobnost i prijatniji osećaj pri putovanju. U isto vreme, A320neo ima 95% zajedničkih okvira sa modelom A320ceo što znači i minimalne promene u pilotskoj kabini, a pilotima je potrebna samo bazična obuka kompjuterske osnove da bi prešli razliku sa CEO modela na NEO. Filiozofija funkcionisanja oba modela A320ceo i A320neo ostaje ista, a promene se prvenstveno odnose na nove motore i povezane sisteme koji svakako nisu dovoljno značajni za kompletnu preobuku na tipu.

Inovacije u budućnosti

Airbus traži buduća rešenja daljeg unapređenja tehnoloških dostignuća, uključujući hibridno-električne pogonske sisteme, koji bi potencijalno mogli zameniti A320neo u narednih 15 godina, tako da ova inovacija ima za cilj dalje smanjenje uticaja vazdušnog saobraćaja na životnu sredinu, predviđa Airbus.

Veliki broj operatora unutar Evrope i širom sveta koristi tip NEO modela A320 kao i nešto dužeg A321 u svom efikasnom delovanju, dok low-coster Wizzair već planira i linije kao Indiji iz Evrope što pokazuje apsolutnu efikasnost modela. Pored mnogih pevoznika u Evropi, i Air Serbia poseduje modele A320 u floti, za sada u CEO varijanti sa tri aparata u operativnoj upotrebi.