Airbus A321XLR kreće u trećem kvartalu ove godine; Aerlingus prvi korisnik
Feb 24, 2024
Novitet giganta iz Tuluza, Airbus A321XLR (Extra Long Range) je inicijalno trebao da uđe u upotrebu krajem 2023. godine, međutim kontinuirana kašnjenja odlažu porinuće ovog uskotrupnog dugolinijkog aviona u plovidbu, pa je po najnovijim objavama start najavljen za treći kvartal ove godine, dok je u međuvremenu stopiran ulazak u operativnu upotrebu nakon što je Evropski regulator vazdušne plovidbe EASA imao primedbe na zadnji rezervoar za gorivo. Airbus je u ovom trenutku u završnoj fazi kompletiranja sertifikacije za model A321XLR, a navedeni problemi zadnjeg rezervoara za gorivo su rešeni, uzrokovani „prilagođavanju dizajna“ i smanjenju doleta za oko 200 nautičkih milja (370 km).
Avion A321XLR je deo popularne familije baznog aviona A321/321, i najnovija je varijanta uskotrupnog efikasnog aviona dugog dometa na tržištu sa jednim prolazom između sedišta, dizajniran da ispuni, kako se navodi od strane proizvođača, zahteve avio prevoznika za uskotrupni avion koji nudi dobar dolet i nosivost u isto vreme, i omogućava nekim prevoznicima optimalnu iskorišćenost na dužim linijama i na aerodromima sa manjim prometom putnika. Ovaj avion će imati dolet od 4.700 nautičkih milja odnosno 8.700 kilometara, uz 30% manju potrošnju goriva u odnosu na prethodne avione sledeće generacije. Bez obzira na kašnjenje ulaska u upotrebu, interesovanje u svetu je ogromno tako da je Airbus do sada potvrdio 550 porudžbina ovog aviona među 27 kompanija.
Prvi kupac će, kako je i najavljeno, biti Irski prevoznik Aerlingus, kao i da će najverovatnije ući u linijski saobraćaj u terćem kvartalu ove godine. U ovom trenutku medijski izveštaji kažu da je zabeležena kupovina šest aviona ovog modela koji će biti u upotrebi na interkontinentalnim linijama ka severnoj Americi, a zbog limitiranih kapaciteta sa širokotrupnim avionima, model A321XLR će pokrivati liniju za Njujork (JFK) kao i za još neke destinacije gde bi se ovaj uskotrupni dugoprugaš mogao koristiti. U ovom trenutku Airbus još uvek nije ozvaničio porinuće novog modela u saobraćaj, odnosno primopredaju Aerlingusu, ali se nezvanično navodi da je u pogonu u Finkenverderu u Hamburgu već viđen prvi primerak u nekompletnim bojama. Matična kuća irskog prevoznika IAG (International Airlines Group) već spominje mogućnost da avion uđe u saobraćaj na jesen ove godine, dok je prva opcija za isporuku modela bio libanski prevoznik MEA (Middle East Airlines) ali je prestižna pozicija dodeljena ipak irskom avio-prevozniku.