Naslovna Vesti Istorija

BOING OCEKUJE VELIKU POTRAZNJU NOVIH AVIONA

Opensky

Aug 06, 2023

Svetski gigant u proizvodnji aviona, americki Boing, ocekuje ogromnu potraznju novih aviona u narednim decenijama, sa globalnim porudzbinama od 42600 novih komercijalnih aviona do 2042. Godine u vrednosti od preko 8 triliona dolara.

Ova projekcija potraznje za novim avionima proizilazi iz ponovnog porasta avio sabracaja, sa ociglednim povratkom I rastom u odnosu na period pre pandemije Covid-a. Boing je objavio svoja predvidjanja za naredne dve decenije na komercijalnom markentiskom pregledu (CMO Commercial Marketing outlook) neposredno pred pocetak velikog Pariskog sajma aeronautike u Leburzeu kraj Pariza.

Utvrdjeno je da putnicki avio saobracaj premasuje globalni ekonomski rast od 2,6%. Flota aviona na svetskom nivou se udvostrucila na preko 48600 aviona sa rastom od oko 3,5% godisnje a aviokompanije vrse zamenu postojecih flota sa oko polovinom nove opreme stedljivijih I odrzivijih aviona. ” Svetske avio kompanije su reagovale na sve izazove trzista u vrlo osetljivim globalnim trendovima, pojednostavile su svoje flote, nacin poslovanja, poboljsale efikasnost I na taj nacin iskoristile rastucu potraznju na trzistu” izjavio je Bred Mekmulen korporativni potpredsednik za komercijalnu prodaju I marketing Boinga. Takodje se dodaje da Boing gleda u buducnost vazdusnog saobracaja vezan za globalni rast srednje klase, ulaganja u odrzivost, kontinuinirani rast niskotarifnih prevoznika I potraznjom za globalnim lancima snabdevanja svih vidova privrede a na taj nacin I proizvodnje cargo teretnih aviona iz Boingove familije.

Zanimljivo je I dodati da trziste Azije I Pacifika predstavlja vise od 40 % svetske potraznje od cega je polovina u samoj Kini. Juzna Azija se siri na nivou od oko 7% godisnje od cega na razvoj saobracaja ide na Indiju  cak 90% putnickog saobracaja u regionu. Evropa I Severna Amerika prestavljaju oko 20% svetske potraznje letelica izuzevsi Rusiju I centralnu Aziju zbog aktuelnih dogadjanja na oko 3 % potraznje. Takodje stoji da niskotarifni prevoznici idu na deo trazista od 40% flote sa uskotrupnim avionima srednjeg I kratkog linijskog saobracaja do 2042. godine. Boing takodje predvidja u nastupajucim decenijama potraznju uskotrupnih aviona sa “jednim” prolazom kratkih I srednjih linija na nivou od 75% ukupnih porudzbina a to znaci preko 32000 aviona, naravno sa glavnim osloncem na niskobudzetne kompanije, zatim 20% ide na potraznju sirokotrupnih aviona dugolinijskog saobracaja sa svim modernim performansama optimizirajuci letacku operativnu eksploataciju na globalnom nivou, dok za cargo teretni saobracaj ide 5% potraznje novih letelica ali u isto vreme I trend konverzije postojecih putnickih uskotrupnih I sirokotrupnih aviona na cargo operatore.

Dakle, americki proizvodjac aviona definitivno predvidja isporuku aviona u peridodu od 2023.do 2042. Od oko 1800 novih regionalnih aviona, 32000 uskotrupnih aviona, 7500 sirokotrupnih I oko 900 cargo aviona.