Globalne porudžbine aviona u svetu pale za čak 79% u odnosu na prošlu godinu
Jul 03, 2024
Porudžbine aviona u svetu definitivno imaju silaznu putanju uz sva aktuelna dešavanja sa operativnim ili komercijalnim izazovima stvarajući opštu sliku degradacije putničkog avio-saobraćaja. Mnogi incidenti prouzrokovani neželjenim efektima neadekvatne proizvodnje ili kontrole, ali i vremenske prilike koje gotovo svakodnevno prave haotična stanja na letovima uz jake turbulencije, vetrove ili kataklizmatične okolnosti na aerodromima su delom razlozi pada potražnje za novim letelicama i novim tehnologijama, ali uprkos niskim porudžbinama budućnost avio-industrije ipak u nekom smislu izgleda pozitivno, a pored raznih bezbednosnih i neugodnih izazova tokom proteklih meseci pa i godina, putovanja se vraćaju na identične ili čak premašene nivoe iz pretkovid perioda odnosno iz 2019. godine.

Porudžbine za avione svih eminentnih proizvođača u maju su smanjene za čak 79% u odnosu recimo na prethodnu godinu sa samo 31 naručenim avionom. Ovaj pad bi zapravo mogao da se tumači da je sveukupna „knjiga porudžbina“ za 14% niža od preseka iz 2023. godine, prema podacima koje je izdala britanska trgovinska asocijacija za avio-industriju, odbranu, bezbednost i svemirski sektor (ADS), dok su zaostali brojevi porudžbina ipak zdravi sa 15.694 aviona po evidencijama, što je kada se integriše, oko 17% više aviona u odnosu na prošlu godinu. Problemi u lancima snabdevanja i prilična kašnjenja prilikom isporuka stvaraju sve veću diskrepancu u odnosu na poručene i ispsoručene avione. Veliki pad je došao sa uskotrupnim avionima koji su pali za čitavih 95% (pre svega se misli na tip aviona familije B737 MAX), dok su sa druge strane narudžbine za širokotrupne velike avione porasle za čitavih 118%.

Jedno od objašnjenja za veliku potražnju širokotrupnih odnosno dugolinijskih aviona može se tumačiti sa ogomnim povećanjen i opštom globalnom ekspanzijom putovanja koja podstiče avio-prevoznike da sagledavaju i kalkulišu avione većeg doleta i velike gustine sedišta kao što su recimo popularni svetski tipovi u saobraćaju Boeing B787 i B777 odnosno Airbus A350 i A330neo. Prilikom perioda isporuke postoje vrlo različiti stavovi kompanija zbog različitog vremena čekanja, pa je po nekim pokazateljima Boing ipak nešto duži na čekanju dok se Airbus dobija definitivno brže, pa je tako, prmera radi turski Turkish Airlines prilikom nedavnog razmatranja buduće porudžbine dugoprugaša podelio želje za nabavkom na oba proizvođača iz jednostavnog razloga izbegavanja većeg rizika od kašnjenja u isporuci.

Svi pokazatelji aktuelne situacije u globalnoj nabavci i utilizaciji aviona mogu se ipak preinačiti tokom skorašnjeg najprestižnijeg avio sajma Farnborough 2024 krajem jula, gde bi mnoge avio-kompanije mogle da zadrže svoje kalkulacije u odlukama do poslednjeg trenutka kada bi se i očekivali mnogi noviteti i iznenađenja uz velike objave što je svakako svojstveno ovakvim događajima, a na taj način bi i skočila tražnja i isporuke budućih aviona.
