Naslovna Vesti Istorija

Sukhoi Superjet 100 u saobraćaju punih 16 godina

Opensky

May 20, 2024

Prvi Ruski moderni komercijalni mlaznjak u post-Sovjetskom vremenu, Sukhoi Superjet 100 je poleteo 17. maja 2008. godine, da bi nešto kasnije 2011. godine ušao u saobraćaj i operativnu upotrebu sa ruskim operatorom Armavia. Sistem proizvodnje Sukhoi Civil Aircraft je kao deo United Aircraft Coproration sitema (sada Regional Aircraft Irkut Corportaion) krenuo još 2000. godine sa projektom ovog aviona, sa nekoliko inicijalnih varijanti, sa modelom 95-98 sedišta i sa modelom od 110 sedišta kao i sa konfiguracijom 2-3 sedišta u redu (standardna konfiguracija 87-108 sedišta u dve klase), a nakon analize ruskog tržišta Sukhoi je plasirao avion sa doletom između 3.000 i 4.500 kilometara. Standardni dolet je postavljen sa oko 4.500 kilometara prevozeći 98 putnika u kabini. Procene su davane za proizvodnju 800 aparata koji bi se prevashodno koristili unutar Rusije , zemalja Zjednice nezavisnih država ali i van tih okvira.

Što se opreme tiče, pogonska grupa je postavljena za Saturn Cam146 motore, glavni dobavljači Thales za avioniku, stajni trap za Meier-Bugatti-Dowty, Honeywell za APU, Parker Hannifin za hidraulične sisteme itd. Prvobitno je bilo predviđeno da se proizvede 600 aviona do 2020. godine, što je u tom trenutku predstavljalo oko 10% globalne potražnje za komercijalnim regionalnim avionima i ukupnu tadašnju vrednost od oko 11 milijardi dolara. Avion je bio tehnološki prilično zapadne tehnologije, tako da su vođeni pregovori sa Skyteam alijansom gde je svakako uz vodeći Air France član i ruski Aeroflot radi sertifikacije sa evropkim EASA standardima.

Ovaj ruski moderni avion bio je adekvatna zamena starijih modela Tupolev 134 i Yak42, u skaldu sa konkurentskim proizvođačima kao što je brazilski Embraer E90 ili kanadski Bombardier CRJ1000. Aeroflot kao prvi korisnik dobija 30 aviona, uz Boingovu asistenciju za posade i tehničku podršku sa priručnicima kao i lancem snabdevanja rezervnih delova.

Zbog problema sa servisnom mrežom i pouzdanošću, Sukhoi je od 2019. imao poteškoća sa potencijalnom prodajom, mada je bilo ugovorenih isporuka osim ruskih operatora i širom Azije, Evrope i Južne Amerike odnosno Meksika čiji je Interjet koristio ovaj model da bi ga tokom pandemije i do kraja 2020. godine izbacio iz upotrebe. Belgijski Brussel Airlines koristio je takođe flotu SuperJet 100 aviona, a tadašnja Slovenačka Adria bila u pregovorima za čak 12 aviona ovog tipa. Ruska Rossiya Airlines kao deo sistema Aerofolota 2020. objavljuje nameru za korišćenje 66 aviona ovog tipa koji bi bili prebačeni pod operativnu upotrebu samog Aeroflota koji već koristi 54 aviona. Tokom operacija ovaj model aviona imao je i nekoliko zabeleženih incidenata, u Indoneziji, na Islandu, i u Rusiji (Yamal Airlines u Jakutsku i Aeroflot u Moskvi).

Od 2022. godine, zbog aktuelne političke situacije, Sukhoi je objavio apsolutnu „rusifikaciju“ aviona , odnosno trupa i elektronike bez ikakvih zapadnih komponenata, motori su takođe zamenjeni sa modelima Aviadvigatel PD-8, pri čemu je Aeroflot naručio 88 komada novih ruskih SSJ modela od Irkutska, a avion je 2023. rebrendiran u SJ-100 Yakovljev.