Naslovna Vesti Istorija

Air Serbia konsoliduje linije posle raskida aranžmana sa grčkim operatorom

Opensky

Feb 26, 2024

Nacionalni avio prevoznik Air Serbia je posle raskida ugovora sa grčkim operatorom Marathon Airlines pristupio očekivanom pregrupisavanju linija i flote što znači da je posle odlaska Embraer flote 21. februara kompanija primorana da traži dodatne kapacitete i da optimizira aktuelnu flotu. Marathon Airlines je već učinio pojedinačno prebacivanje aviona za Atinu, jedan avion E175, E190 i jedan E195, koji su operisali u sastavu srpske kompanije, dok je nedavno pristigli, poslednji E195 (registracije OY-GDA) još uvek parkiran.

Dve kompanije su započele saradnju u junu 2023. kada je Air Serbia odlučila da postavi regionalnu mrežu sa avionima tipa Embraer grčkog prevoznika na ACMI osnovi (pun najam aviona sa posadom, tehničkim održavanjem i osiguranjem) uz postojeću, takođe lizovanu flotu na različitim dugoročnim osnovama najma (dry-lease aranžman), odnosno sedam aviona tipa ATR72-600 (osmi avion se ovih dana priključuje floti), sedam aviona A319-100, tri A320-200 (sa dva dodatna modela u najmu od lesora Get-Jet Airlines), dva širokotrupna A330-200, kao i još dva Boingova modela B737-800 lizovana od litvanskog ACMI operatora Klas Jet. Konsolidacija linija će podrazumevati dodatni najam radi popune linija koje su planski postavljene sa velikom ekspanzijom u odnosu na prošlu godinu, tako da je kompanija, kako navodi portal Ex-Yu aviation, u toku dodatne postavke aviona B737-800 lesora Klas Jet, kao zamena za jedan od dva aviona koji već rade na linijama. Međutim, Air Serbia ima planiranih 258 letova više u odnosu na prošlu godinu i pitanje je nivoa revizije ovih ruta tokom narednog perioda. Srpski prevoznik je smanjio broj nedeljnih frekvencija na linijama za Milano, Istanbul i Frankfurt, sa 3-4 rotacije skinute tokom marta, takođe navodi Ex-Yu aviation.

Linija za Beč biće redukovana za dva nedeljna leta, a po jedan smanjeni let biće aktuelan na linijama za Amsterdam, Larnaku, Ljubljanu, Budimpeštu, Zagreb, Tivat i Atinu. Ove linije su bile planirane sa prethodna 4 aviona tipa E195/190 i jednim manjim E175, koji je inače bio postavljen u redu letenja za Mostar, gde će doći do pojačanja kapaciteta na ruti odnosno uvođenja većeg tipa Airbus A319.

Imajući u vidu vrlo skori početak letnjeg reda letenja, od kraja marta, kao i prošlogodišnja gorka iskustva sa svakodnevnim odvijanjem saobraćaja, verovatno će prilične glavobolje za kompaniju zadavati, i dodatni troškovi i usaglašavanje tipova budućih iznajmljenih aviona za koje će realno biti i problem nabavke. Istraga nedavnog udesa Embraera 195 (OY-GDC) na liniji za Dizeldorf, će u bližoj budućnosti pokazati zvanične rezultate, a kako se već i nezvanično potvrđuje, definitivni krivac je posada grčkog aviona zbog neadekvatnog proračuna parametara za poletanje i izlazak na pistu sa pogrešne pozicije i distance. Puna komunikacija sa kontrolom letenja pokazala je jasnu situaciju, a da li će biti posledica nakon naprasnog raskida ugovora i sa druge grčke strane, ali i svakakog uzimanja u obzir i ogromne štete nanetu srpskom prevozniku, sa srpske strane, kao i reputaciju stabilnog regionalnog prevoznika, videćemo u narednom periodu