Naslovna Vesti Istorija

FIA 2024- ovogodišnja prodaja aviona najniža u poslednjoj dekadi, Airbus ipak ima preimućstvo

Opensky

Jul 26, 2024

Farnborough kao najpretižnija svetska avio izložba  ovog puta bila je najniža po realizaciji prodaje u poslednjih deset godina sa ukupnim iznosom od 286 poručenih aviona tokom događaja u Velikoj Britaniji. Ako uporedimo 2022. godinu sa 441 porudžbinom, ili 2014 sa 1210 porudžbina, evidentan je pad u potražnji komercijalnih aviona, a što se može eventulno pripisati globalnim krizama, pre svega u Ukrajini i Izraelu. Međutim, analitika kaže da je ipak došlo do revitalizacije i uspona avio-saobraćaja u svetu ako se poredi sa periodom pre pandemije, a pre svega u regionu Azije. Velika kašnjenja pri isporukama aviona (15.812) dovela su do velikog broja kompanijskih otkazivanja te je tako i inernost tržišta postala još jača zadnjih meseci.

Airbus je finalizirao „utakmicu“ četvrtog dana sajma obezbedivši ogoromnu porudžbinu Saudijskog operatora Flynas kao i južnoameričke Abra grupe gde je kolumbijska Avianca na čelu familije sa 164 aviona uključujući i „čvrste“ porudžbine zajedno sa MoU (Memorandum o razumevanju) za određene aparate.

Boeing je realizovao 118 aviona, pre svega za tip B787 dreamliner, ali i tipove B737MAX uskog trupa, sjajnog širokotrupnog B777-9 kao i Cargo aparata tipa B777F. Francusko-italijanski ATR prodao je četiri aviona tokom sajma. Inače pre Farnborough sajma i Boeing i Airbus se dlmično unapredili globalnu prodaju, sa 156 odnosno Airbus sa 327 aparata tokom 2024.

Abra grupa kao većinski upravljač kolumbisjke Avianca i brazilske GOL kompanije odabarala je širokotrupni popularni model A350 za svoju ekspanziju (5) koji se pokazao kao najefikasniji širokotrupni avion na svetu u ovom trenutku kapaciteta 300-400 sedišta, sa mogućnošću operacija sa čak 50% SAF bio-održivog goriva i sa velikim doletom koji je vrlo privlačan prevoznicima.

Lowcoster Flynas iz Saudijske Arabije napravio je MoU za kupovinu čak 90 aviona, odnosno 75 aparata tipa A320NEO i 15 širokotrupnih A330-900., koji će biti opermljen kabinom u dve klase kapaciteta do 400 putnika i biće korišćen na regionalnim rutama sa velikom gustinom sedišta.

Filipinski Cebu Pacific napravio je izuzetan posao za kupovinu izuzetnih 152 aviona tipa A321NEO vrednih 24 miljarde dolara, odnsono kao najveći posao u civilnoj avijaciji u istoriji Filipina, ugovor je potipsan sa Airbusom i proizvođačem motora Pratt&Whitney za 102 aviona A321NEO I 50 A320NEO.

Japanski JAL Japan Airlines naručio je 31 Airbus avion, odnosno 20 aviona širokotrupnog tipa A350-900 i 11 uskotrupnih aviona tipa A321NEO koji je namenjen domaćem japanskom tržištu, dok je u isto vreme brzo rastući Vijetnamski VietJet napravio posao sa Airbus sistemom vrednim 7,4 milijardi dolara za kupovinu 20 širokotrupnih aviona tipa A330-900, koji će polako zameniti već vremešne aparate tipa A330-300.

Virgin Atlantic polako prelazi na jedinstvenu Airbus flotu

Virgin Atlantic kao doajen ovog sajma, čiji je i novi A330-900 bio eksponiran kao jedan od najimpresivnijih, potvrdio je transformaciju flote, pa je tako i potpisan ugovor o kupovini još 7 aviona tipa A330-900 direktno od Airbusa, a upravo ta kupovina povećava ukupnu posvećenost i daje jedan pečat za flotu od 19 aviona ovog tipa. Virgin inače ima saradnju sa Airbusom još od 1993. godine zaključno sa zadnjim dolaskom tipa A330-900 popularno nazvanim „Rubi Rebel“. Avion pokreću motori Rolls Royce Trent 7000 koji omogućavaju dolet od 7.200 n milja (13.300 km) i koji mogu da rade na 50% SAF goriva pomažući kompaniji da ostvari dekarbonizaciju i svakako uštedi sredstva potrošnje goriva, a krila za avion napravljena su upravo u Velikoj Britaniji u fabrici Broughton u Severnom Velsu.

Virgin Atlantic će koristiti ovu flotu kao delimičnu zamenu odnsono dopunu flote B787 kojih ima 17 u floti sa tendencijom Airbus operatora kao jedinm tipom. Pored ovih dreamlinera, flotu čini i 10 aviona tipa A330-300, 5 aviona tipa A330-900 i dvanaest A350-1000.