Privatni avioni ruskih tajkuna i dalje lete ali sa manjim glamurom
Nov 10, 2023
Za dve godine ratnih sukoba u Ukrajini, privatni avioni ruskih oligarha, od manjih Cesni Citation do Boinga 737BBJ, smanjili su drastično svoje operacije zbog poznatih sankcija Ruskoj Federaciji. Ranije je taj biznis i lično korišćenje generalne avijacije bilo zaista rasprostranjeno pa su avioni raznih tipova i nosivosti ali i pod raznim registraskim oznakama stizali do francuske rivijere, Maldiva, Sejšela i svakako ka velikim svetskim prestonicama i finansijskim centrima. Sada je sve drugačije, a kako kaže sajt Flightradar24 operacije su svedene delom na Kirgistan, Kazahstan i Belorusiju, zajedno sa Kinom i Egiptom. Mnogi bogati ruski vlasnici džetova traže načine da njihovi avioni plove što više u vazduhu, ali ih ograničenja na mnogim stranama sputavaju. Od početka Ukrajinske krize, najmanje 50 privatnih aviona je ponovo registrovano pod ruskom zastavom. Neki avioni su i „zaglavljeni“ na nekom od svetskih aerodroma, a sankcije pokrivaju i karipska ostrva Aruba ili Isle of man gde je do sada veliki broj ruskih aviona i prethodno bio registrovan, tako da je taj administrativni momenat doveo do otežanog dobijanja osiguranja, goriva, i dozvola za ruske avione koji operišu pod njihovim oznakama, odnosno njihovom zastavom. Konverzija avionskih oznaka pod rusku zastavu bi im omogućila da lete u zemlje koje nisu uvele zabrane letova ili gde pojedinačni putnici i posade nisu sankcionisani, uključujući Dubai ili Tursku.
Bez obzira na takve manevre i operativne transakcije, više od polovine ruske privatne i korporativne flote džetova, dakle po procenama to je oko 400 aparata, ostaje „zaglavljeno“ ili pomorski rečeno „nasukano“ u inostranstvu ili je čak i prodato. Ukupan broj poslovnih aviona pod ruskom zastavom, kako kažu istraživanja, a prenosi Reuters, sada je 145 u odnosu na recimo 97 letelica početkom marta 2022.
Zbog sankcija Ruskoj Federaciji, ruskim avionima zabranjen je ulazak u Evropsku Uniju od 27 zemalja, gde su poslovni ljudi ranije vrlo često leteli, kako zbog biznisa tako i zbog zabave, a u nekim državama EU određeni avioni bili su i registrovani. Kako se navodi od strane medijskih izvora, neki vlasnici aviona lete iz Rusije u Tursku ili u bivše Sovjetske republike, a potom najme dalje druge avione u pravcu EU, a neki od repatriranih aviona povezani su sa državnim kompanijama ili njihovim liderima, bliskih aktuelnom režimu u Moskvi. To su avioni recimo tipa Challenger 650, B737BBJ, Bombardier Global 6000 (npr državna razvojna banka) itd. Nakon početka sankcija, veliki broj repatriranih aviona se i vratio u Rusiju iz bivših Sovjetskih republika, UAE i Turske. Zbog nesigurnog preleta, neke preregistrovane letelice su na pozicijama u zemljama koje se smatraju ruskim prijateljima do sledećih rešenja.