Naslovna Vesti Istorija

Da li će Air Serbia poleteti za aerodrom Tokio Narita

Opensky

Oct 18, 2024

Koliko je moguće optimizovati dugolinjsku flotu za otvorena azijska tržišta

Airbus A330 nacionalnog avio-prevoznika Air Serbia nedavno je bio domaćin-prevozilac velikoj grupi japanskih privrednika i poslovnih ljudi koji su na putu za Beograd pre svih benefita Srbije osetili gostoprimstvo i profesionalnu uslugu. Avion A332 (YU-ARC) „Mihajlo Pupin“ prvi put je bio na ruti čarter leta kompanije od kada postoji pod sadašnjim brendom za Tokio i simboličnim dolaskom na aerodrom Narita označio možda budući regularni dolazak na redovnoj liniji.

Tokom aktuelnih sastanaka srpskih državnih zvaničnika i japanske delegacije u Srbiji, Predsednik Republike Aleksandar Vučić čak je i najavio, uz sve trgovinske, poslovne i podsticajne razgovore sa japanskim gostima uključujući i Japansku organizaciju za spoljnu trgovinu JETRO, da očekuje promptno uspostavljanje direktne avionske linije između Beograda i Tokija koja bi imala nemerljivi značaj, ne samo za razvoj srpske avio-kompanije već i za sve privredne relacije i unapređenje trgovinske razmene, turizma i poslovnih kretanja na obe strane, i da bi se realno moglo očekivati pokretanje ove rute za oko šest meseci. „Mi ćemo dati sve od sebe da uspostavimo ovu liniju u narednih šest meseci“ izjavio je Predsednik Vučić na poslovnom forumu Srbija-Japan, i svakako pozvao japanske kompanije da češće posećuju Srbiju. Vučić je naglasio i da je u razgovoru sa Ministrom finansija Sinišom Malim razmatrao uvođenje tri nedeljna leta za Tokio što je svakako odličan benefit uz podsticaje i subvencije japanskih kompanija u širim relacijama biznisa, uključujući i buduću manifestaciju EXPO 2027. čiji je i Air Serbia ambasador.

Tokio je veliki izazov, ali i eventualno Seul kao dugoročna postavka istočnih tržišta

U ovom trenutku nema zvaničnih indicija i najava od strane same kompanije za saobraćaj ka Japanu, ali ne znači da Air Serbia neće vrlo brzo usaglasiti potrebe tržišta i raspoložive kapacitete sa potražnjom u Srbiji i regionu. Tokio Narita bi bio izvanredan izazov za srpskog prevoznika koji uz ekspanziju severno-američkog kontinenta ide uzlaznom linijom i na tržištu Kine, pa je uz već aktuelnu liniju za Tjanđin, počeo da leti i za Guangdžou, dok se od januara očukuje pokretanje takođe bitne tačke u Aziji, aerodrom Šangaj-Pudong. Svojevremeno je bilo nekih zvaničnih i nezvaničnig izjava i komentara o eventualnom proširenju saobraćaja za Seul u Južnoj Koreji, što je takođe sjajan izazov obzirom na priličnu prisutnost koreanskih avio prevoznika u širem regionu jugoistočne Evrope, misleći se na Beč, Prag ili Zagreb gde je osim putničkog saobraćaja izuzetno razvijen i avionski cargo saobraćaj te su eventualne mogućnosti srpskog prevoznika prilične.

Tokio kao destinacija mogla bi da bude veliki korak u strateškom poziciniranju kompanije na zapadno-azijskom tržištu uz sve benefite koje poseduje u operativnom smislu, od dozvola, preko preleta i nerestriktivnih zona, pa do „pokrivanja“ ovdašnjeg tržišta jugoistočne Evrope. Ako se uzme u obzir da u relativno bližem okruženju postoji direktna linija za japanske aerodroma samo iz Istanbula, Beča i Rima, Air Serbia ima izuzetnu šansu svog dela kolača računajući i geografsku poziciju u srediištu puteva između turskog, austrijskog i italijanskog tržišta. Veliki broj evropskih prevoznika prekinuo je ili suspendovao linije ka Kini zbog navedenih operativnih razloga restriktivnog preleta rutom preko Rusije što produžuje putovanje, troškove goriva i amortizacije, ali i nezadovoljstva putnika koji traže komfor u brzini i jednostavnosti. Air Serbia u ovom trenutku izlazi kao Feniks ka Kini ali možda i ka zemlji izlazećeg sunca.

Trenutna dugolinjska flota sastoji se od tri aviona tipa Airbus A330-200, kao i sa još jednim četvrtim primerkom koji bi trebao takođe uskoro da se pridruži celokupnoj floti. Uz razvoj severno-američkog tržišta sa letovima za Njujork i Čikago, ali i najavljenom linijom za Majami, uz paralelnu daleko-istočnu ekspanziju i izuzetan razvoj ovih tržišta, kompanija će verovatno krenuti u nabavku, trebalo bi, i petog aviona ovog tipa koji bi upotpunio planirane mreže sa ogromnom potražnjom koja je aktuelna i verovatno produžena i tokom narednih godina. Ono što je bitno za kompaniju u ovom trenutku, jeste optimizacija širokotrupne flote, što se naravno i čini, dok ne bude potpunog raspolaganja ovim avionima na željenim tačkama. Trenutna postavka tipa A330 u zimskom periodu predviđa smanjenja rotacija za Njujork i Čikago prema rezervacionim sistemima, tako da će Njujork leteti 2-3 puta nedeljno, a Čikago 1-2 puta u zavisnosti od perioda, što na neki način daje verovatnoću prebacivanja operativnih linija na kineske destinacije što će se eventualno i pokazati.