Da li će Air Serbia poleteti za aerodrom Tokio Narita
Oct 18, 2024
Koliko je moguće optimizovati dugolinjsku flotu za otvorena azijska tržišta
Airbus A330 nacionalnog avio-prevoznika Air Serbia nedavno je bio domaćin-prevozilac velikoj grupi japanskih privrednika i poslovnih ljudi koji su na putu za Beograd pre svih benefita Srbije osetili gostoprimstvo i profesionalnu uslugu. Avion A332 (YU-ARC) „Mihajlo Pupin“ prvi put je bio na ruti čarter leta kompanije od kada postoji pod sadašnjim brendom za Tokio i simboličnim dolaskom na aerodrom Narita označio možda budući regularni dolazak na redovnoj liniji.
Tokom aktuelnih sastanaka srpskih državnih zvaničnika i japanske delegacije u Srbiji, Predsednik Republike Aleksandar Vučić čak je i najavio, uz sve trgovinske, poslovne i podsticajne razgovore sa japanskim gostima uključujući i Japansku organizaciju za spoljnu trgovinu JETRO, da očekuje promptno uspostavljanje direktne avionske linije između Beograda i Tokija koja bi imala nemerljivi značaj, ne samo za razvoj srpske avio-kompanije već i za sve privredne relacije i unapređenje trgovinske razmene, turizma i poslovnih kretanja na obe strane, i da bi se realno moglo očekivati pokretanje ove rute za oko šest meseci. „Mi ćemo dati sve od sebe da uspostavimo ovu liniju u narednih šest meseci“ izjavio je Predsednik Vučić na poslovnom forumu Srbija-Japan, i svakako pozvao japanske kompanije da češće posećuju Srbiju. Vučić je naglasio i da je u razgovoru sa Ministrom finansija Sinišom Malim razmatrao uvođenje tri nedeljna leta za Tokio što je svakako odličan benefit uz podsticaje i subvencije japanskih kompanija u širim relacijama biznisa, uključujući i buduću manifestaciju EXPO 2027. čiji je i Air Serbia ambasador.
Tokio je veliki izazov, ali i eventualno Seul kao dugoročna postavka istočnih tržišta
U ovom trenutku nema zvaničnih indicija i najava od strane same kompanije za saobraćaj ka Japanu, ali ne znači da Air Serbia neće vrlo brzo usaglasiti potrebe tržišta i raspoložive kapacitete sa potražnjom u Srbiji i regionu. Tokio Narita bi bio izvanredan izazov za srpskog prevoznika koji uz ekspanziju severno-američkog kontinenta ide uzlaznom linijom i na tržištu Kine, pa je uz već aktuelnu liniju za Tjanđin, počeo da leti i za Guangdžou, dok se od januara očukuje pokretanje takođe bitne tačke u Aziji, aerodrom Šangaj-Pudong. Svojevremeno je bilo nekih zvaničnih i nezvaničnig izjava i komentara o eventualnom proširenju saobraćaja za Seul u Južnoj Koreji, što je takođe sjajan izazov obzirom na priličnu prisutnost koreanskih avio prevoznika u širem regionu jugoistočne Evrope, misleći se na Beč, Prag ili Zagreb gde je osim putničkog saobraćaja izuzetno razvijen i avionski cargo saobraćaj te su eventualne mogućnosti srpskog prevoznika prilične.
Tokio kao destinacija mogla bi da bude veliki korak u strateškom poziciniranju kompanije na zapadno-azijskom tržištu uz sve benefite koje poseduje u operativnom smislu, od dozvola, preko preleta i nerestriktivnih zona, pa do „pokrivanja“ ovdašnjeg tržišta jugoistočne Evrope. Ako se uzme u obzir da u relativno bližem okruženju postoji direktna linija za japanske aerodroma samo iz Istanbula, Beča i Rima, Air Serbia ima izuzetnu šansu svog dela kolača računajući i geografsku poziciju u srediištu puteva između turskog, austrijskog i italijanskog tržišta. Veliki broj evropskih prevoznika prekinuo je ili suspendovao linije ka Kini zbog navedenih operativnih razloga restriktivnog preleta rutom preko Rusije što produžuje putovanje, troškove goriva i amortizacije, ali i nezadovoljstva putnika koji traže komfor u brzini i jednostavnosti. Air Serbia u ovom trenutku izlazi kao Feniks ka Kini ali možda i ka zemlji izlazećeg sunca.
Trenutna dugolinjska flota sastoji se od tri aviona tipa Airbus A330-200, kao i sa još jednim četvrtim primerkom koji bi trebao takođe uskoro da se pridruži celokupnoj floti. Uz razvoj severno-američkog tržišta sa letovima za Njujork i Čikago, ali i najavljenom linijom za Majami, uz paralelnu daleko-istočnu ekspanziju i izuzetan razvoj ovih tržišta, kompanija će verovatno krenuti u nabavku, trebalo bi, i petog aviona ovog tipa koji bi upotpunio planirane mreže sa ogromnom potražnjom koja je aktuelna i verovatno produžena i tokom narednih godina. Ono što je bitno za kompaniju u ovom trenutku, jeste optimizacija širokotrupne flote, što se naravno i čini, dok ne bude potpunog raspolaganja ovim avionima na željenim tačkama. Trenutna postavka tipa A330 u zimskom periodu predviđa smanjenja rotacija za Njujork i Čikago prema rezervacionim sistemima, tako da će Njujork leteti 2-3 puta nedeljno, a Čikago 1-2 puta u zavisnosti od perioda, što na neki način daje verovatnoću prebacivanja operativnih linija na kineske destinacije što će se eventualno i pokazati.