Naslovna Vesti Istorija

Porast incidenata i udesa u 2024. po izveštajima IATA

Opensky

Feb 27, 2025

IATA odnosno Međunarodna asocijacija za avio transport objavila je godišnji izveštaj za 2024. godinu o bezbednosti vazdušnog saobraćaja (Annual Safety Report) ističući da je protekla godina bila mešovita što se tiče bezbednosti u vazdušnoj plovidbi, dok dugoročni trendovi pokazuju kontinuirano unapređenje, dok je u isto vreme protekla godina zabeležila i porast udesa sa smrtnim ishodima u odnosu na 2023.

Rezimirani izveštaji pokazuju ukupnu stopu nezgoda– stopa od 1,13 na milion letova, dakle nešto lošije u odnosu na 2023. (1,09), ali sa boljim skorom u odnosu na petogodišnji prosek (1,25).

Udesi sa smrtnih ishodom– sedam incidenata je rezultiralo sa 244 smrtna slučaja, u poređenju na jednu fatalnu nesreću i 72 smrtna slučaja u 2023. godini

Rizici u zonama sukoba– obaranje aviona u Kazahstanu i Sudanu pojačalo je ubrzanje hitnijih međunarodnih zaštitnih mehanizama.

Najčešće nesreće– udarci repom aviona i izletanja sa piste bili su vodeći uzroci protekle godine bez zabeleženih nesreća kontrolisanog leta i udarcem na zemlju odnosno teren (CFIT).

Avio-kompanije registrovane kod IOSA-e (IATA Operational Safety Audit), odnosno kod IATA organizacije za kontrolu i nadzor bezbednosti, imale su značajno niže stope nezgoda (0,92 na milion letova) u odnosu na prevoznike koji nisu u sistemu IOSA. Prvi čovek IATA Vili Velš, naglasio je potrebu za poboljšanom razmenom obaveštajnih podataka i globalnom saradnjom u rešavanju pretnji u svetskim zonama sukoba kao i porasta smetnji globalnog navigacijskog satelitskog sistema (GNSS), koje su porasle za 175% u 2024. sa akcentom na Vlade koje bi morale promptno da deluju kako bi ojačale bezbednost u vazduhoplovstvu.

Pregled regionalnih dešavanja

  • Severna Amerika je zabeležila poboljšanu bezbednost, sa nultom stopom fatalnih nesreća i smanjenim stopama nezgoda.
  • Afrika je zabeležila najveću stopu nesreća (10,59 na milion letova) ali je rizik od smrti ostao nulti.
  • Azija-Pacifik beleže porast nesreća, ali je i zadržan stabilan rizik od smrtnih slučajeva.
  • Evropa je prijavila blagi porast incidenata i udesa, pri čemu je udarac repom aviona bio najčešći problem i uzrok.
  • Bliski Istok i Severna Afrika nastavili su sa stabilnim bezbednosnim skorom bez nesreća sa smrtnim ishodom.
  • Južna Amerika i Karibi beleže gotovo udvostručene stope udesa i incidenata uz značajna povećanja rizika od smrtnog ishoda.