Swiss optimizuje novu konfiguraciju premium klase
Nov 10, 2024
Težina, efikasnost i dizajn oblikuju buduće kapacitete na osnovu zahteva tržišta
Švajcarski Swiss Air Lines je 2023. najavio postavku „Swiss Senses“ koncepta kabine sa novim sedištima prve, biznis i ekonomske klase na budućim, novim širokotrupnim avionima tipa Airbus A350-900, kao i na avionima koji se aktuelno koriste u saobraćaju tipa A330-300 i Boeing B777-300ER. Međutim, ugradnja novih sedišta odnosno premium koncepta, neće početi, kako najavljuje kompanija, pre kraja 2025. godine, pre svega na floti „zastarelih“ 14 modela tipa A330-300, zato što je problem u disbalansu kabine premium dela koji se nalazi u prednjem delu aviona i većinskom delu ostatka kabine ekonosmke klase. Premium sedišta prve, odnosno biznis klase su preteška za ravnotežu a nova sedišta ekonomske klase bila bi isuviše laka, tako da bi u tom slučaju moralo doći do postavke takozvane „ploče za balansiranje“ čime bi bio rešen težinski problem ravnomernog rasporeda. Težina ovih modulacija još uvek nije poznata dok ne dođe do ugradnje čitavih kompleta sedišta i unutrašnjosti kabine i pri tome se izvrše precizna merenja do potpune optimizacije.
Dodatna težina planiranih modernih sedišta i unutrašnjosti prve i biznis klase povećava opšte troškove leta, dakle potrošnju goriva, smanjuje dolet, ali i kapacitet tereta odnosno putnika. Da bi kompanija uštedela gde je to moguće, odlučila se na eliminaciju kliznih vrata u biznis klasi koja su zamišljena kao prednost privatnosti i velikih zahteva korisnika odnosno putnika, dok se sa druge strane smanjuje konkurentnost u odnosu na druge prevoznike koji jedinstveno razvijaju koncept premium kabine i udovoljavanju komfora, privatnosti i ambijenta punoplatežnim i frekventnim putnicima. Osim toga, Swiss će smanjiti i kapacitet prve klase sa osam na samo tri jedinice, odnosno po jedan pored svakog prozora i i dupli „apartman“ (suite) u središnjem delu kabine.
Modeli sedišta formiraju trendove ponuda među prevoznicima
Swiss je u svojoj nameri da instalira veći broj boljih, udobnijih i lakših sedišta u ekonomskoj klasi, namenjenih floti za letove ka SAD ili Blsikom Istoku, i zadržavanju „naglaska“ udobnosti, došao i u problem neravnoteže dva suprotna „trenda“. Mnoge moderne varijante sedišta ekonomske klase inače postaju ekonomičnije, dakle sedišta su tanja, lakša, poboljšavaju opertivne troškove, smanjuju emisiju ugljenika i olakšavaju avion, a sa druge strane, sedišta ili setovi premium dela, odnosno biznis i prve klase postaju teža jer prevoznici usvajaju koncepte privatnosti, što uključuje dosta sadržaja po jedinici, uzevši u obzir masivnija sedišta ili čak ležajeve i vrata do plafona , kao što je i koncept Lufthansinog novog modela „Allegris“, udovoljavajući zahtevima tržišta, ali i na taj način povećavaju težine i disbalans aviona.
U ovom trenutku, uz švajcarski Swiss, nema puno transatlantskih kompanija koje nude komfor prve klase, osim naravno velikih operatora kao što je Lufthansa, Air France ili British Airways, odnosno azijski i bliskoistočni operatori na dugim linijama, pa je tako švajcarski prevoznik dobio priznanje za najbolju „prvu klasu“ u Evropi za 2024. od strane organizacije World Travel Award, dok je britanski Skytrax rangirao Swiss na četvrtu poziciju „kompanije sa najboljom prvom klasom“ među najvećim globalnim prevoznicima.