Mogući rizici prilikom vanrednih situacija- ručni prtljag usporava evakuaciju
Sep 28, 2025

Američka Federalna uprava za civilnu avijaciju (FAA) je upozorila avio-prevoznike na potencijalne opasnosti koje su moguće prilikom evakuacije u vanrednim situacijama prouzrokovane ručnim prtljagom. FAA je izdala novo upozorenje za operatore (SAFO- Safety Alert for Operators) kojim se ističe poštovanje uputstava članova posade, koje je od ključnog značaja u neželjenim situacijama opasnim po živote. Američki regulator naglašava čak i da kratka kašnjenja, koja su uzrokovana preuzimanjem ličnih stvari tokom incidentne situacije mogu značajno smanjiti šanse za preživljavanjem u nekim prilikama koje uključuju požar, dim u kabini ili strukturna oštećenja.
Razna istraživanja izveštaja i istrage nakon mnogih incidenata unazad su identifikovali ovakvo ponašanje putnika ili grupe ljudi kao ponavljajuće, i kao opasnosti sa evidentno lošim ishodima. Putnici koji tokom haotične situacije evakuacije pokušavaju da preuzmu svoj lični prtljag iz odeljka iznad sedišta mogu blokirati prolaze i izlaze za slučaj opasnosti na bilo kom tipu aviona, posebno u uslovima slabe spoljne ili unutrašnje vidljivosti. Ovakve stvari odlažu vreme evakuacije iznad praga preživljavanja, a svako kašnjenje ili zaostatak prilikom evakuacije, kaže FAA, može drastično uticati na stopu preživljavanja u evoluirajućim incidentnim uslovima.

Međutim, i dobri primeri profesionalne organizacije pokazuju nivo svesti, kao i discipline i poštovanja uputstava posade, kao što je to bio i slučaj sa japanskim avionom u januaru 2024. kada je 367 putnika i 12 članova posade evakuisano u rekordnom roku za nekoliko minuta bez i jednog povređenog putnika, gde je avion tipa Airbus 350 zahvaćen plamenom potpuno izgoreo.
Sa druge strane, u maju 2019. avion ruskog Aeroflota koji se zapalio prilikom sletanja na aerodrom Šermetievo u Moskvi, imao je nažalost i negativnu konotoaciju gde je 41 putnik poginuo od ukupno 78 putnika koji su se nalazili u kabini, iz razloga usporene evakuacije i masovnih pokušaja putnika da pokupe svoj lični prtljag sa daljim usporenim iskakanjem preko naduvanih tobogana sa stvarima u rukama. Sve procene kažu da bi došlo do minimalnih ili nultih žrtava da su putnici ispoštovali uputstva i bez gubljenja dragocenog vremena iskočili momentalno kroz izlaze za vanredne situacije.

Koje su preporuke u vanrednim situacijama
Svi incidenti i nesreće pokazuju da dugogodišne bezbednosno uputsvo „da se sve stvari ostave iza sebe“ u cilju brzog delovanja, nije samo puka formalnost već pitanje života i smrti u datom trenutku. FAA je pozvala avio prevoznike da pojačaju bezbednosne brifinge pre leta jasnim i standardizovanim porukama koje „ne ostavljaju prostora za izuzetke“. Takođe se preporučuje avio kompanijama da koriste svoje sisteme upravljanja bezbednosnim sistemima radi identifikacije opasnosti i praćenja ponašanja putnika, kao i da kabinsko osoblje dobije asertivnu obuku za komandovanje u slučajevima evakuacije.