Naslovna Vesti Istorija

Aerodrom Niš u ekspanziji – novi Terminal za preko milion putnika

Opensky

Jan 01, 2024

Niški Aerodrom „Konstantin Veliki“ je već duže vreme pod konstrukcijom i krupnim koracima ide ka cilju postavke novog Terminala, šire infrastrukture i još ozbiljnijeg pristupa i kampanje za uzdizanjem avio saobraćaja pokrivajući sam grad Niš i okolnih 10 regiona , a to znači oko 2 miliona populacije. Obzirom na turistička kretanja, na relacije dijaspore po zapadnoj Evropi ali i Cargo ekspanzije i privrednog rasta, ovaj budući „južni“ projekat postaviće Nišku vazdušnu luku na adekvatno mesto, ne samo low-cost aerodroma za dopunu ostalim centrima već, doduše još uvek sekundarni aerodrom svojstven svom konceptu modernog biznisa i legacy operatorima.

Niški aerodrom je upravo nedavno oborio svoj rekord iz pre-covid perioda 2019. a to znači da je tokom 2023. ovu drugu najveću srpsku vazdušnu luku koristilo preko 422.255 putnika. Nove, odnosno osvežene PSO linije od javnog značaja srpskog prevoznika Air Serbia sa postojećim i najavljenim linijama drugih operatora (pre svega Ryanair i Wizz Air) pokreću veći broj putnika a u bliskoj budućnosti i eksploataciju novog elegantnog Terminala odnosno terminalne zgrade, sa projektovanim kapacitetom operacija od preko milion i po godišnjih putnika sa svim operativnim, zatim „retail“ i ugostiteljsko zabavnim poslovnim sadržajima uključujući prostrani Duty Free Shop površine od oko 400 kvadrata i svakako raspoložive rent-a-car kompanije ili putniče agencije.

Direktor Javnog preduzeća „Aerodromi Srbije“ Mihajlo Zdravković nedavno je izložio osnovu ovog infrastrukturnog projekta uz ogromnu i krucijalnu podršku resornog Ministarstva za građevinarstvo, saobraćaj i infrastrukturu, za ekspanziju i izgradnju novih kapaciteta obzirom da je postojeća zgrada iz 1986. godine u mogućnosti da opsluži nekih 100.000 putnika a to je već odavno postalo usko grlo uz neugledne unutrašnje i spoljašnje sadržaje koji donekle i umanjuju realnu sliku ovog lokalnog odnosno regionalnog aerodroma. Nova zgrada sa rampom odnosno platformom za parking aviona biće u mogućnosti da prihvati 6 aviona u punom satu. Niški aerodrom svojim unapređenjem pokušava svakako da animira dodatne prevoznike ali mora postojati i opipljiv osnov dolaska low-cost a pogotovu redovnih operatora, imajući u vidu okruženje na potezu Sofija-Skoplje-Priština. Veliki broj opreme za rampu odnosno prihvatnu platformu se unapređuje tako da će doći do nabavke novih vatrogasnih namenskih vozila, novih mašina za čišćenje snega, agregata (GPU Ground power units), vazdušnih startera (Air Starter Units), električnih vozila, elevatora , ojačanog osvetljenja, odnosno potpunog preofesionalnog opremanja zgrade sa kojim funkcioniše jedan moderni aerodrom i handling operator.

Izazovi Cargo operacija su dugoročni i svakako isplativi ali u ovom trenutku neki ozbiljniji kapaciteti nisu dostupni, misleći se na namenske dodatne površine, opremu, skladišne mogućnosti i dodatne parkinge za sinhronizaciju transfernog tereta, ali ako uzmemo u obzir ovu ambicioznu ekspanziju, možemo se zaista nadati unapređenju ove vrste vazdušnog transporta koji je globalno ponovo u zamahu i kreće se ka uzletu od preko 10% po podacima IATA-e.

Planirano otvaranje ovog velelpnog terminala sa svim kapacitetim, očekuje se, kako naglašava gospodin Zdravković tokom leta 2024. godine, uz napomenu da ceo ovaj projekat nudi nova radna mesta u komercijalnom ali i u operativnom sektoru, uključujući i novi Dity Free za koji se traži adekvatni partner.