Naslovna Vesti Istorija

Buduće subvencije LCC prevoznika iz Niša, najava ekspanzije

Opensky

Jul 28, 2024

Novi, moderni terminal niškog aerodroma „Konstantin Veliki“ postigao je osnovni cilj dobrog pouzdanja i vizije budućeg razvoja sa odličnim kapacitetima i ogromnim tržišnim prostorom ubrzanog razvoja. Prvi letovi sa novih aerodromskih površina su krenuli, medijski prijem je izuzetno prošao kao još jedan od ponosa južnog dela Srbije i kao šansa razvoja, ne samo privrede sa uključenim cargo operacijama i putovanjima etničkih gostiju sezonskog karaktera već i odlične platforme širenja turizma u ovom delu Srbije.

Država je nedavno najavila planove subvencionisanja nekih budućih low-cost linija, pored nacionalnog prevoznika Air Serbia koji već funkcioniše na 7 redovnih i 3 sezonske linije (iz Kraljeva i Niša ukupno) po PSO konceptu (Public Service Obligation), dakle subvencionisanim ugovorenim saobraćajem u cilju unapređenja ove vazdušne luke sa iznosom od oko 34 miliona eura šro je, može se reći uobičajeni pristup razvoja avio saobraćaja u određenim regijama i u drugim delovima Evrope. U ovom trenutku postoji stagnacija prometa u Nišu čiji je primarni razlog redukcija flote i mreže širom Evrope mađarskog Wizzair-a (udeo 27,6%) ali i po ekonomskim onovama irskog low-costera Ryanair koji još uvek ima više od trećine udela saobraćaja u Nišu (37%), dok Air Serbia održava subvencionisane linije po delu operacija od 35%. Tokom polovine godine, saobraćaj je registrovao pad od 19% prometa u odnsou na prethodnu godinu, dok je ukupni bilans iznosio 438.000 putnika.

Tokom ceremonije otvaranje novog terminala, državni zvaničnici i resorni Ministar Goran Vesić podvukli su pojačanu liniju razvoja i unapređenja ovog aerodroma, sa projekcijom koja bi trebalo da ide i preko 500.000 putnika godišnje, dok je postavljeni kapacitet za 1,5 miliona godišnjih putnika izuzetan u planiranju narednih godina. Primarna je dakle, postavka Niša kao drugog haba odnosno čvorišta posle Beograda tokom predstojeće izložbe EXPO 2027,  a glavne smernice takođe deluju na buduće najavljeno subvensionisanje LCC ili Legacy zainteresovanih prevoznika, ali i biznis avijacije koji bi upotpunili promet i podstrekli privredni razvoj regiona.

Dobar primer ovakvog funkcionisanja može biti aerodrom u Trstu gde je prošle godine napravljen ugovor sa irskim Ryanair-om oko baziranja jednog aviona, oslobođenja troška od opštinskih taksi za avio-saobraćaj kao i redukcija sa iznosom od 2,5 eura po putniku na letovima ovog prevoznika, uz fiksnu subvenciju od 2,5 miliona eura godišnje. Sa druge strane procene kažu da je projekcija da se saobraćaj na aerodromu u Trstu uvećava za čak 50% a privreda regiona, pre svega turizma i trgovine, i da bi trebalo da beleži profit tri puta veći od dosadašnjeg multiplikacijom saobraćaja i putnika.