Naslovna Vesti Istorija

EASA usvojila hitnu direktivu o vazdušnoj plovidbenosti vezano za Boeing 737-9 MAX; EU prevoznici nisu pogođeni situacijom sa B737-9

Opensky

Jan 09, 2024

Evropska Agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) usvojila je hitnu direktivu o vazdušnoj plovidbenosti vezanu za tip aviona Boeing 737-9 MAX (EAD The Emergency Airworthiness Directive) koju je već izdala Američka Federalna uprava za za civilnu avijaciju (FAA Federal Aviation Administration) za specifičnu konfiguraciju tipa Boeing 737-9 MAX, usled aktuelnih prizemljenja ovog tipa aviona u SAD i nedavnog incidenta na avionu Alaska Airlinesa gde se izlazni panel na trupu odvojio što je dovelo do brze dekompresije kabine, dok se istraga i inspekcija tipa aviona ne završe. Evropska EASA je odlučila da usvoji ovu bezbednosnu direktivu (EAD) na osnovu izveštaja FAA i proizvođača Boeing, mada kako EASA kaže, nijedna avionska kompanija u Evropi ne leti avionom ovog tipa u relevantnoj konfiguraciji koju postavlja EAD, kao što je slučaj u SAD. Naime, izlaz u središnjem delu putničke kabine zamenjen je priključnim panelom i ovu konfiguraciju obično usvajaju aviokompanije koje obavljaju operacije manje „gustine“, odnosno sa manjim kapacitetom putnika i rasporedom sedišta, gde ovaj dodatni izlaz suštinski nije ni potreban da bi se ispunili uslovi za za bezbednu evakuaciju.

EASA takođe potvrđuje da avioni tipa B737-9 koji lete po Evropi nemaju dakle ovu pomenutu konfiguraciju i iz tog razloga nisu prizemljeni od strane EAD-a u Evropi, te svakako mogu da nastave normalno sa saobraćajem. Međutim holandska ispostava turske kompanije Corendon ima dva aviona ovog tipa B737-9 sa „priključnim panelom“ i dolazi se do postavke pitanja, uz turski Turkish Airlines koji je naložio momentalno prizemljenje svojih 5 aviona ovog tipa takođe, da li se ove dve kompanije svrstavaju u evropsku ili vanevropsku grupu prevoznika. Ako je suditi po stavu bezbednosti, nije ni važno u ovom trenutku, verovatno da je dodatna inspekcija ipak korisna i preporučljiva.