Naslovna Vesti Istorija

Comet 4- prvi Jet koji je pokrenuo transatlantsku liniju u oktobru 1958.

Opensky

Oct 23, 2024

Britanski BOAC na liniji London-Njujork

Comet de Havilland bio je britanski uskotrupni mlaznjak, prvi koji je na evropskim prostorima unapredio civilnu avijaciju već prvih nekoliko godina nakon drugog svetskog rata. Prvi protoptip Comet 1 poleteo je 1949. godine, odlikovao ga je aerodinamični oblik sa 4 uvučena motora u korenima krila, presorizovanom kabinom i velikim prozorima, a debitovao je već 1952.

Od početka operacija, tri aviona su nažalost izgubljena usled strukturnih kvarova usled metala i zamora materijala, kao i opterećenja aviona pod teškim vremenskim uslovima. Nakon modela C2 i C3, Comet je konačno dobio redizajnirani model Comet 4.

Britanski BOAC (British Overseas Airways Corporation) je kao glavni korisnik ovog modela, uz British Eurpoean Airways, Dan-Air London i vojni RAF, dobio sertifikat o vazdušnoj plovidbenosti (AOC) 24. septembra 1958. zatim su dva primerka sa po 48 sedišta u kabini isporučena kompaniji i već u oktobru 1958. godine BOAC je bio spreman za prvi prekookeanski let na liniji za Njujork. Moderni Comet 4 omogućio je kompaniji BOAC otvaranje prve transatlantske linije avionom na mlazni pogon.

Tačno 4. oktobra 1958. BOAC je krenuo sa prvom dugolinjskom rutom tipom Comet 4,ali je ipak još uvek u tom trenutku bilo potrebno tehničko međusletanje za dopunu goriva na aerodrom Gander (Newfoundland) u provinciji Njufaundlend u Kanadi, na prelazu severnog Atlantika prema zapadu. Ovaj popularni mlaznjak svoga vremena (do dolaska Boinga 707 na scenu) imao je dolet od oko 5.200 kilometara i ostao je u upotrebi sve do 1981. godine na različitim linijama uglavnom tipa čarter destinacija, ali je bio i prilagođen za vojnu upotrebu, medicinski transport ali i VIP konfiguracije. Ukupno je izgrađeno 114 aparata (uključujući i prototipove) u periodu od 1949- 1962. godine