Kako Air France koristi veštačku inteligenciju
Jun 13, 2024
Veštačka inteligencija (VI) nije budućnost čovečanstva, već realnost u kojoj živimo. Ona ima široku primenu u različitim industrijama, pa tako i u avio-industriji. Veštačka inteligencija zaokuplja pažnju stručnjaka i javnosti, a često se otvara i pitanje njene etičke upotrebe.
Još 1958. godine u kompaniji Air France je osnovano istraživačko odeljenje koje se bavi tehnološkim i inovacijama na tržištu sa ciljem prilagođavanja promenama u brzo rastućoj avio-industriji i optimalnim korišćenjem velikog protoka podataka. Od 2000-tih veštačka inteligencija se koristi na poslovima održavanja u avio-industriji, a danas ima različite svrhe upotrebe, poput „chat“ botova, predviđanja prtljaga, obroka i količine vode na letu, pomoći pri eko pilotiranju, i na taj način mnogi ovi pokazatelji utiču na poboljšanje performansi i korisničkog iskustva.
Za razliku od tradicionalne veštačke inteligencije, koja se fokusira na specifične zadatke, kao što je klasifikacija podataka, generativna VI danas generiše nove podatke i oslanja se na mašinsko učenje. Popularna zahvaljujući alatu ChatGPT označava pravi tehnološki prodor i otvara nove horizonte za korišćenje podataka.
Sa dnevnim protokom od 100.000 putnika na više od 1000 letova, francuski avio-prevoznik Air France generiše veliku količinu podataka, te je njihovo optimalno korišćenje, u cilju poboljšanja performansi i korisničkog iskustva, strateški izazov za avio-kompaniju. Apsolutni prioritet u ovom zadatku je, svakako zaštita podataka i njenih putnika. Danas francuski prevoznik ima više od 40 projekata koji uključuju upotrebu generativne veštačke inteligencije, od kojih navodimo četiri:
TALIA – interni ChatGPT kompanije Air France, koji zaposleni svakodnevno koriste za pisanje elektronske pošte, traženje informacija u PDF dokumentima, organizovanje događaja ili pravljenje spiska obaveza.
PAMELIA – alat koji omogućava aerodromskom osoblju kompanije da dobije odgovore na upite putnika direktno na svom iPad-u. Odgovore na pitanja kao što su recimo količina dozvoljenog prtljaga ili prevoz životinja i ljubimaca, PAMELIA traži u referentnim priručnicima i dokumentaciji avio-kompanije i generiše pismeni odgovor, koji je moguće prevesti na 85 jezika. Trenutno u fazi testiranja, PAMELIA će se koristiti na aerodromu Šarl de Gol (CDG) u Parizu od 2025. godine.
ČARLI – alat koji se koristi u poslovima održavanja i omogućava zaposlenima laku pretragu delova aviona u kompanijskoj i dokumentaciji proizvođača. Ovaj alat štedi vreme prilikom popravke ili zamene delova, čime se doprinosti tačnosti leta.
FOKS (FOX) – alat za analizu povratnih informacija dobijenih od putnika u cilju razumevanja njihovih očekivanja i potreba. Foks samostalno analizira ove povratne informacije putnika a u stanju je i da „shvati“ suštinu složenih tekstova koji uključuju humor ili ironiju.
Koriišćenje VI u kompaniji Air France zasniva se na poštovanju određenih principa
- Razumna i kontrolisana upotreba veštačke inteligencije, uz zaštitu podataka putnika i samoj kompaniji, poštovanje pravila i etičkih principa i striktno poštovanje propisa. To znači i uspostavljanje odbora za veštačku inteligenciju kako bi se osiguralo pravilno poštovanje svih principa.
- Promovisanje postojećih rešenja i podrška inicijativama unutar kompanije. Operativni istraživački tim, koji sada ima 150 zaposlenih, podržava različite poslovne sektore dok istražuju mogućnosti koje nudi veštačka inteligencija.
- Korišćenje postojećih rešenja umesto dizajniranja novih modela unutar kompanije. Veštačka inteligencija, a posebno generativna veštačka inteligencija, još uvek je relativno nova oblast ekspertize i tehnologije koje nisu apsolutno sazrele. Ovo ih može učiniti zastarelim relativno brzo, te se zato Air France oslanja na postojeća rešenja i modele umesto da pokušava razvoj sopstvenih počevši od nule.